Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2016 r., sygn. I OSK 1643/14

Pojęcie ważnego interesu służby jest pojęciem niezdefiniowanym w ustawie, przesłanka ta powinna być w każdej indywidualnej sprawie skonkretyzowana przez wskazanie okoliczności kreujących ją, a także kryteriów dokonanej oceny w aspekcie zarówno obiektywnym, jak i subiektywnym.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędzia del. WSA Mariola Kowalska Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. sygn. akt VIII SA/Wa 990/13 w sprawie ze skargi D. K. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. akt VIII SA/Wa 990/13, oddalił skargę D. K. na sprecyzowaną w sentencji decyzję Komendanta Głównego Policji.

Jak wynika z jego uzasadnienia wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy: Komendant Wojewódzki Policji w K. rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2012 r., wydanym na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 45 ust. 1 i art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.), zwolnił D. K. ze służby w Policji z uwagi na ważny interes służby, nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Umotywował go licznymi absencjami chorobowymi funkcjonariusza, który w okresie ostatnich 8 lat korzystał przez 499 dni ze zwolnień lekarskich. Ponadto w trakcie choroby swojej lub dziecka uczestniczył jako radny Rady Gminy w B. w obradach sesji i posiedzeniach komisji tej Rady oraz pobierał z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie. W ocenie organu takie postępowanie narusza ważny interes służby i dobre imię Policji, podważa jej wiarygodność i wpływa negatywnie na dyscyplinę innych funkcjonariuszy. Nieobecność utrudnia organizację służby w jednostce, bo wymusza obciążenie innych policjantów jego zadaniami. Ponadto organ zważył, iż strona została skazana na karę dyscyplinarną za popełnienie przewinienia dyscyplinarnego, które opisał, a które również zostało potwierdzone przez sąd, który warunkowo umorzył postępowanie karne w tym zakresie. Policjant wniósł odwołanie od tego rozkazu do Komendanta Głównego Policji, który rozkazem personalnym z dnia [...] czerwca 2012r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. W jego motywach wskazał na bezsporny fakt korzystania przez odwołującego się z licznych zwolnień lekarskich, które dezorganizując wpływały na pracę jednostki. Nadto powołał się na fakt uczestniczenia przezeń w czasie korzystania ze zwolnienia w pracach Rady Gminy w B., jak i warunkowe umorzenie postępowania karnego w sprawie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego. Wedle organu te okoliczności wypełniły przesłankę przywołanego wyżej przepisu i uprawniły do zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Co prawda był on oceniany pozytywnie przez przełożonych, ale zdaniem organu jego osiągnięcia nie były ponadprzeciętne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00