Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 września 2016 r., sygn. II FSK 2013/15

Wykładnia językowa art. 2 ust. 3 pkt 4 u.p.o.l. oraz wykładnia systemowa zewnętrzna tej regulacji (odwołująca się do przepisów o drogach publicznych) prowadzą do identycznych rezultatów interpretacyjnych, a jednocześnie do wniosków odmiennych, niż wypływające z treści art. 21 ust. 1 u.p.g.k. W konsekwencji uznać należy, że dane zawarte w ewidencji gruntów nie mogą w tym przypadku rozstrzygać o istnieniu bądź nieistnieniu obowiązku podatkowego, albowiem w takim przypadku należałoby zignorować użyty w art. 2 ust. 3 pkt 4 u.p.o.l. zwrot legislacyjny “grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych".

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Beata Cieloch (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia WSA (del.) Beata Sobocha, Protokolant Anna Dziewiż-Przychodzeń, po rozpoznaniu w dniu 8 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. K., K. K. i A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 lutego 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 1469/14 w sprawie ze skargi B. K., K. K. i A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 1 października 2014 r., sygn. akt [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2014 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 lutego 2015 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, sygn. akt I SA/Gd 1469/14, oddalił skargę A. K., K. K. i B. K. (dalej: Skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 1 października 2014 r., w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2014 rok.

I.2. W uzasadneniu zaskarżonego orzeczenia wskazano, że decyzją z 14 kwietnia 2014 r. Prezydent Miasta G. ustalił wobec W. S. oraz Skarżących łączne zobowiązanie pieniężne w podatku rolnym i podatku od nieruchomości za 2014 rok w kwocie 1.371,00 zł. Po rozpatrzeniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gdańsku utrzymało w mocy powyższe rozstrzygnięcie. W uzasadnieniu wskazano, że w zaskarżonej decyzji Prezydenta Miasta G. wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego w podatku rolnym i w podatku od nieruchomości za 2014 rok ustalona została w sposób następujący: podatek od nieruchomości (2.980,00 m2), stawka 0,45 zł/m2 - 1.371 zł; podatek rolny (0,4943 ha) - 0,00 zł tj. łącznie 1.371 zł. Ze znajdujących się w aktach sprawy korekt informacji w sprawie podatku rolnego i podatku od nieruchomości, złożonych przez W. S. w dniu 28 listopada 2011 r. wynika, iż podatnik wraz z K. K., A. K. i B. K. są współwłaścicielami gruntu rolnego o powierzchni 4943,00 m2, stanowiącego grunt orny klasy VI, oraz gruntów o łącznej powierzchni 2980,00 m2, stanowiących grunty "pozostałe". Dalej organ wskazał, że obliczając wysokość podatku od nieruchomości, organ pierwszej instancji dla działki o symbolu "dr" przyjął stawkę 0,46 zł/m2 przewidzianą w § 1 pkt 1 lit. c) uchwały Nr XXXV/733/13 Rady Miasta Gdyni z dnia 23 października 2013 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta. W stosunku do gruntów ornych klasy VI (RVI) organ pierwszej instancji zastosował zwolnienie przedmiotowe na mocy art.12 ust.1 pkt 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r., nr 136, poz. 969 ze zm.; dalej jako u.p.r.). SKO zwróciło uwagę, że działki o łącznej powierzchni 2 980,00 m2, choć zostały w ewidencji gruntów oznaczone symbolem "dr", wydzielone na mocy decyzji Prezydenta Miasta G. pod fragment układu drogowego w związku z realizacją inwestycji celu publicznego polegającej na rozbudowie drogi oraz przeznaczone w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod drogi publiczne, nie zostały faktycznie "zajęte" pod pasy drogowe tych ulic. W ocenie organu odwoławczego potwierdza to znajdujące się w aktach sprawy pismo Kierownika Działu Dróg Zarządu Dróg i Zieleni Miasta G. z dnia 12 maja 2014 r., w którym stwierdził, że nie są one zajęte pod drogę publiczną, a jedynie przewidziane w aktualnie obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod taką funkcję.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00