Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2016 r., sygn. I FSK 491/16

Wydatki na promocję nie muszą, w przypadku gminy, skutkować powstaniem prawa do odliczenia. Zasadnicza sfera działalności gminy znajduje się bowiem poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a zatem w przypadku takich wydatków konieczne jest każdorazowo badanie, czy mają one ścisły i bezpośredni związek z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek (spr.), Sędzia WSA (del.) Maja Chodacka, , po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 17 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 1185/15 w sprawie ze skargi Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 11 sierpnia 2015 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy od stycznia do grudnia 2011 r. oraz nadpłaty w tym podatku 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy D. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w S. kwotę 300 (słownie: trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Skarga kasacyjna Gminy D. dotyczy wyroku z dnia 17 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 1185/15, w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej "Ppsa", oddalił skargę Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 11 sierpnia 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy od stycznia do grudnia 2011 r. oraz stwierdzenia nadpłaty w tym podatku.

Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu sprawy wynikało, że pismem z dnia 4 lipca 2014 r. skarżąca zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w C. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za wskazane powyżej okresy rozliczeniowe. Do wniosku o stwierdzenie nadpłaty skarżąca dołączyła korekty deklaracji za te okresy oraz wyjaśniła, że w pierwotnych deklaracjach m. in. nie skorzystała z przysługującego jej prawa do odliczenia z faktur dokumentujących zakupy związane z kosztami ogólnymi gminy oraz zakupy na potrzeby zabytkowego budynku spichlerza w D.. Skarżąca podniosła, że na koszty ogólne składały się wydatki administracyjne i inwestycyjne, które były wykorzystywane zarówno do celów czynności opodatkowanych, jak i czynności niepodlegajacych opodatkowaniu. W związku z tym, udział obrotów ze sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wyniósł 100%, co powodowało, że skarżącej przysługiwało pełne prawo do odliczenia z tytułu ponoszonych wydatków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00