Wyrok NSA z dnia 31 marca 2016 r., sygn. I FSK 1763/14
W świetle art. 15 ust. 1 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm.) gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały następnie przekazane do gminnego zakładu budżetowego, który realizuje powierzone mu zadania własne tej gminy, jeżeli te inwestycje są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, Sędzia NSA Krystyna Chustecka (spr.), Sędzia del. WSA Dagmara Dominik - Ogińska, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 31 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O. Zakładu budżetowego Miasta I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 11 czerwca 2014 r. sygn. akt I SA/Bd 537/14 w sprawie ze skargi O. Zakładu budżetowego Miasta I. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2014 r. nr [...], 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz O. Zakładu budżetowego Miasta I. kwotę 837 (słownie: osiemset trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 czerwca 2014 r., sygn. akt I SA/Bd 537/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę O. Zakład budżetowy Miasta I. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że O. zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działa jako zakład budżetowy Miasta I.. Celem funkcjonowania O. jest realizacja określonych w jego statucie zadań miasta z zakresu: kultury fizycznej i sportu, w tym w szczególności zarządzanie i podejmowanie działań na rzecz rozwoju bazy sportowo-rekreacyjnej miasta, zaspokajanie potrzeb jego mieszkańców w zakresie kultury fizycznej, jak również wynajmowanie obiektów i urządzeń sportowo-rekreacyjnych między innymi na cele związane z organizacją wystaw, pokazów, imprez. W ramach prowadzonej działalności O. administruje licznymi obiektami rekreacyjno-sportowym i położonymi na terenie miasta. Przedmiotowe obiekty są składnikami majątku miasta, które zostały oddane stronie nieodpłatnie do używania. Większość z wykonywanych zadań O. realizuje w imieniu miasta, które jest zobowiązane do ich realizacji w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności O. wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych lub w ramach działalności gospodarczej i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach prowadzonej działalności O. dokonuje: 1) transakcji opodatkowanych VAT, 2) transakcji zwolnionych z VAT oraz 3) transakcji niepodlegających opodatkowaniu VAT.