Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. I GSK 1403/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia NSA Henryk Wach Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki jawnej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 maja 2013 r. sygn. akt III SA/Po 188/13 w sprawie ze skargi A. Spółki jawnej w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz A. Spółki jawnej w [...] kwotę 1.400 (jeden tysiąc czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 22 maja 2013 r. o sygn. akt III SA/Po 188/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę A. Spółki jawnej z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] października 2012 r. określającą skarżącej spółce za czerwiec 2007 r.: 1) zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją w kraju w wysokości [...] zł, 2) kwotę zwolnień i pomniejszeń w wysokości [...] zł, 3) kwotę akcyzy po uwzględnieniu zwolnień i pomniejszeń w wysokości [...] zł, 4) kwotę nadwyżki do rozliczenia z poprzedniego okresu w wysokości 0 zł, 5) kwotę podatku akcyzowego do zapłaty w wysokości [...] zł.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły - m.in. w oparciu o wyniki kontroli dotyczącej dokonywanego przez skarżącą spółkę obrotu samochodami osobowymi i ciężarowymi w okresie o 1 stycznia 2007 r. do 28 lutego 2009 r. - że w deklaracji AKC-3 oraz informacji o podatku akcyzowym od samochodów osobowych AKC-3/E spółka nieprawidłowo rozliczyła podatek akcyzowy z uwagi na błędne: 1) wykazanie jako czynności podlegającej opodatkowaniu tzw. sprzedaży wewnętrznej udokumentowanej fakturami sprzedaży VAT, dotyczącymi zarejestrowanych "samochodów testowych" z kwotą akcyzy "naliczonej" równą akcyzie wynikającej z faktury zakupu samochodów, którą ujmowano jednocześnie w deklaracji w zwolnieniach i pomniejszeniach, 2) wystawienie faktur korygujących do faktury pierwotnej w przypadku rezygnacji klientów z zakupionych pojazdów (lexus IS, toyota RAV4 i 2 toyoty yaris) i uznania przez podatnika, że ponowna sprzedaż tego samego pojazdu powoduje powstanie ponownego obowiązku podatkowego. Odnosząc się do pierwszego z uchybień, Dyrektor Izby Celnej stwierdził, że wadliwe było uwzględnienie w deklaracji z tytułu podatku akcyzowego za czerwiec 2007 r. kwot akcyzy wykazanych w 10 fakturach wewnętrznych, gdyż dotyczyły one samochodów osobowych, które w wyniku ich rejestracji w czerwcu 2007 r. przestały podlegać obowiązkowi podatkowemu w akcyzie. Wskazując na drugie uchybienie, Dyrektor Izby Celnej uznał, że spółka nieprawidłowo wystawiła lub rozliczyła faktury korygujące z czerwca 2007 r., dotyczące sprzedaży wskazanych samochodów, co miało związek z rezygnacją wcześniejszych klientów. Zdaniem organu odwoławczego, nie było podstaw do korygowania akcyzy z tytułu pierwszej sprzedaży pojazdów, natomiast ponowna sprzedaż samochodów skutkowała prawem strony do odliczenia akcyzy naliczonej przy pierwszej sprzedaży (od podatku akcyzowego naliczonego przy powtórnej sprzedaży), bowiem pierwotna akcyza była niższa od akcyzy wskazanej przy ponownej sprzedaży. Z kolei w kwestii wykazanych przez podatnika w deklaracji zwolnień i pomniejszeń od samochodów zakupionych przez stronę w czerwcu 2007 r. na podstawie 16 faktur (i następnie zarejestrowanych na terenie kraju) Dyrektor Izby Celnej wskazał, że nie zachodzi przesłanka z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), gdyż pojazdy te zostały zakupione przez stronę od firmy T. i zarejestrowane na terenie RP, zaś dokonanie rejestracji pojazdu i jego ponowna sprzedaż nie rodzą już prawa do skorzystania z regulacji zawartej w tym przepisie.