Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. I GSK 1409/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia NSA Henryk Wach Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki jawnej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 maja 2013 r. sygn. akt III SA/Po 187/13 w sprawie ze skargi A. Spółki jawnej w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz A. Spółki jawnej w [...] kwotę 647 (sześćset czterdzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 22 maja 2013 r. o sygn. akt III SA/Po 187/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę A. Spółki jawnej z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] października 2012 r. określającą skarżącej spółce za maj 2007 r.: 1) zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją w kraju w wysokości [...] zł, 2) kwotę zwolnień i pomniejszeń w wysokości [...] zł, 3) kwotę akcyzy po uwzględnieniu zwolnień i pomniejszeń w wysokości [...] zł, 4) kwotę nadwyżki do rozliczenia z poprzedniego okresu w wysokości [...] zł, 5) kwotę nadwyżki do rozliczenia w następnym okresie [...] zł, 6) podatek należny do zapłaty w wysokości [...] zł.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły - m.in. w oparciu o wyniki kontroli dotyczącej dokonywanego przez skarżącą spółkę obrotu samochodami osobowymi i ciężarowymi w okresie o 1 stycznia 2007 r. do 28 lutego 2009 r. - że w deklaracji AKC-3 oraz informacji o podatku akcyzowym od samochodów osobowych AKC-3/E spółka nieprawidłowo rozliczyła podatek akcyzowy z uwagi na błędne: 1) wykazanie jako czynności podlegającej opodatkowaniu tzw. sprzedaży wewnętrznej udokumentowanej fakturami sprzedaży VAT, dotyczącymi zarejestrowanych "samochodów testowych" z kwotą akcyzy "naliczonej" równą akcyzie wynikającej z faktury zakupu samochodów, którą ujmowano jednocześnie w deklaracji w zwolnieniach i pomniejszeniach, 2) wystawienie faktur korygujących do faktury pierwotnej w przypadku rezygnacji klientów z zakupionych pojazdu (toyota auris) i uznania przez podatnika, że ponowna sprzedaż tego samego pojazdu powoduje powstanie ponownego obowiązku podatkowego, 3) zaklasyfikowanie samochodów osobowych toyota yaris jako samochodów ciężarowych, nie objętych podatkiem akcyzowym, 4) wystawienie faktur korygujących do faktury pierwotnej w przypadku błędu w fakturowaniu, bowiem nie zafakturowano wcześniej uzgodnionego rabatu (toyota RAV, toyota land cruiser). Odnosząc się do pierwszego z uchybień, Dyrektor Izby Celnej stwierdził, że wadliwe było uwzględnienie w deklaracji z tytułu podatku akcyzowego za maj 2007 r. kwot akcyzy wykazanych w 6 fakturach wewnętrznych, gdyż dotyczyły one samochodów osobowych, które w wyniku ich rejestracji w kwietniu 2007 r. przestały podlegać obowiązkowi podatkowemu w akcyzie. Wskazując na drugie i czwarte uchybienie, Dyrektor Izby Celnej uznał, że spółka nieprawidłowo wystawiła lub rozliczyła faktury korygujące, dotyczące sprzedaży wskazanych samochodów, co miało związek z rezygnacją wcześniejszych klientów. Z kolei faktury korygujące dotyczące pojazdów toyota RAV i toyota land cruiser (wystawione w maju 2007 r. w związku błędnym wskazaniem w pierwotnych fakturach ceny sprzedaży niższej niż uzgodniona z klientem) powinny być rozliczone za kwiecień 2007 r. - jako za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży pojazdów. Z kolei w kwestii wykazanych przez podatnika w deklaracji zwolnień i pomniejszeń od samochodów zakupionych przez stronę na podstawie faktur (o określonych numerach) Dyrektor Izby Celnej wskazał, że nie zachodzi przesłanka z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), gdyż pojazdy te zostały zakupione przez stronę od firmy T. i zarejestrowane na terenie RP, zaś dokonanie rejestracji pojazdu i jego ponowna sprzedaż nie rodzą już prawa do skorzystania z regulacji zawartej w tym przepisie. Z kolei odnosząc się do trzeciego uchybienia organ odwoławczy wskazał, że sporne pojazdy toyota yaris - zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym oraz Notami wyjaśniającymi do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów - są pojazdami osobowymi, zaś dla celów poboru podatku nie ma znaczenia homologacja pojazdu. Organ stwierdził przy tym, że dokonywanie klasyfikacji w układzie odpowiadającym PKWiU musi być oparte o Nomenklaturę Scaloną i Ogólne Reguły Interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz Wyjaśnienia do Taryfy celnej.