Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2007 r., sygn. I FSK 1116/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Janusz Ruszyński (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Protokolant Iwona Wtulich, po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 marca 2007 r. sygn. akt III SA/Gl 1076/06 w sprawie ze skargi J.M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 9 czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
U Z A S A D N I E N I E
Wyrokiem z dnia 02 marca 2007 r. w sprawie III SA/Gl 1076/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia 09 czerwca 2006 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w G. z dnia 21 marca 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego i zarządził od Dyrektora Izby Celnej w K. na rzecz J. M. sto złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Rozstrzygnięcie zapadło na tle następującego niespornego stanu faktycznego:
J. M. pismem z dnia 20 lutego 2006 r. wniosła o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego marki A., rok produkcji 1998.
Uzasadniając wniosek podniosła, że wprowadzony przepisami krajowymi obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, naruszył zasadę niedyskryminacji towarów sprowadzanych z państw Unii Europejskiej, wynikającą z art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (zwanego dalej TWE).
Zarówno Naczelnik Urzędu Celnego, jak i Dyrektor Izby Celnej w uzasadnieniach swoich decyzji odmawiających stwierdzenia nadpłaty wyjaśnili, że zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a i § 3 Ordynacji podatkowej instytucja nadpłaty powstaje w wyniku wykazania w deklaracji nienależnego zobowiązania podatkowego lub w wysokości większej od należnej albo wykazania kwoty nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej. Natomiast w rozpatrywanej sprawie takie przesłanki nie występują, a zatem brak jest podstaw do stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego. Organ odwoławczy zaakcentował, że w momencie powstania obowiązku podatkowego istniała podstawa prawna do uiszczenia należności publicznoprawnych tj. podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, a to zaś prowadzi do wniosku, że należało wydać decyzję o odmowie zwrotu akcyzy.