Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2013 r., sygn. I OSK 1091/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) sędzia del. NSA Leszek Kiermaszek Protokolant asystent sędziego Dorota Kozub-Marciniak po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wa 1192/11 w sprawie ze skargi [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nabycia z mocy prawa własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 grudnia 2011 r., sygn. akt I SA/Wa 1192/11 oddalił skargę [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie nabycia z mocy prawa własności nieruchomości.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że Wojewoda M. decyzją z dnia [...] lipca 2010 r., nr [...], stwierdził nabycie przez Gminę N., z dniem 27 maja 1990 r. z mocy prawa, własności nieruchomości, położonej w jednostce ewidencyjnej [...], obręb [...], oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr [...], o powierzchni [...] ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr [...]. W uzasadnieniu decyzji Wojewoda wskazał, że ujawniona w toku postępowania decyzja o ustaleniu wysokości opłat z tytułu użytkowania wieczystego nie stanowi o ustanowieniu zarządu, w sposób prawem przewidziany, na rzecz P.. Z tego względu, po ustaleniu zaistnienia przesłanek opisanych w art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych stwierdził nabycie własności z mocy prawa na rzecz właściwej Gminy.

Odwołanie od decyzji Wojewody złożyły [...] S.A. domagając się jej uchylenia.

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r. utrzymała w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Organ odwoławczy wskazał, że decyzje komunalizacyjne wydane na podstawie przepisu w art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych mają charakter deklaratoryjny, tj. potwierdzają jedynie nabycie własności przez właściwą gminę, które nastąpiło z dniem 27 maja 1990 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy "komunalizacyjnej". Dlatego też, zdaniem organu, postępowanie uwłaszczeniowe prowadzone w trybie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP nie może eliminować komunalizacji z mocy prawa, tym bardziej, że przesłanki postępowania uwłaszczeniowego określone w art. 34 ustawy o komercjalizacji (...) wskazują na brak po stronie [...] tytułu prawnego do uwłaszczanej nieruchomości. Ponadto, zdaniem organu, skarżącemu nie przysługiwał tytuł prawny do przedmiotowej nieruchomości w postaci prawa użytkowania lub zarządu, który eliminowałby komunalizację przedmiotowego mienia z mocy prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00