Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 lutego 2010 r., sygn. I OSK 524/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) sędzia del. NSA Grażyna Radzicka Protokolant Aleksandra Żurawicka po rozpoznaniu w dniu 4 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej PKP S.A. Warszawa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 1493/08 w sprawie ze skargi PKP S.A. Warszawa na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie nabycia mienia państwowego z mocy prawa przez gminę oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Wa 1493/09, oddalił skargę Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia 24 stycznia 2008 r. nr KKU-217/07 w przedmiocie nabycia mienia państwowego z mocy prawa przez gminę Żmigród.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał, że Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa, decyzją z dnia 24 stycznia 2008 r. nr KKU-217/07, utrzymała w mocy decyzję Wojewody Dolnośląskiego z 31 października 2007 r. nr SP.3K.7723.G.167-7/07 o stwierdzeniu nabycia z mocy prawa przez gminę Żmigród prawa własności nieruchomości położonej w Żmigrodzie, w obrębie Żmigród, oznaczonej w operacie ewidencji gruntów jako działka nr 6 AM-5, nieuregulowanej wieczystoksięgowo.

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa podkreśliła, że brak jest podstaw do wywodzenia tytułu prawnego do nieruchomości bezpośrednio ze wskazanych w odwołaniu przepisów art. 7 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe (Dz.U. z 1948 r., Nr 43, poz. 312) gdyż po drugiej wojnie światowej, na skutek zmian granic Państwa Polskiego obejmowanie majątku ogólnonarodowego (państwowego) istniejącego na tzw. Ziemiach Zachodnich w skład których wchodziła gmina Żmigród następowało na zasadzie przepisów ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejściu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 3 poz. 17), oraz przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1947 r. w sprawie trybu postępowania przy przejmowaniu przedsiębiorstw na własność Państwa (Dz. U. Nr 16 poz. 62).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00