Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 lutego 2009 r., sygn. II OSK 1645/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Bujko (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędzia del. WSA Jarosław Stopczyński Protokolant Andżelika Nycz po rozpoznaniu w dniu 10 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o. o. z siedzibą w W. - Oddział S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 787/08 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o. o. z siedzibą w W. - Oddział S. na uchwałę Rady Miasta Sochaczew z dnia [...] grudnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Rada Miasta Sochaczew uchwałą z dnia 18 grudnia 2007 r., nr XXI/203/07, określiła górne stawki opłat ponoszone przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Pismem z dnia 24 stycznia 2008 r. [...] - sp. z o.o. w W. - Oddział w S. wezwała na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wymienioną Radę Miasta do usunięcia naruszenia prawa podaną wyżej uchwałą. Rada Miasta Sochaczew uchwałą z dnia 26 lutego 2008 r., nr XXIII/238/08, odmówiła dokonania żądanego przez Spółkę [...] usunięcia naruszenia prawa. W następstwie tego [...] - sp. z o.o. Oddział w S. wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na powołaną wyżej uchwałę Rady Miasta Sochaczew z dnia 18 grudnia 2007 r., zarzucając jej naruszenie przepisów art. 6 ust. 2, 4 i 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) i art. 2, 8 i 9 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskiem zawartym w skardze skarżąca spółka zażądała stwierdzenia nieważności § 1 pkt 2, 3, 4 i 6 oraz § 2 przedmiotowej uchwały z dnia 18 grudnia 2007 r. Uzasadniając skargę spółka podała, że w § 2 kwestionowanej uchwały z naruszeniem przepisów ustaw o swobodzie gospodarczej i o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Rada uchwaliła bezpłatny odbiór odpadów zbieranych selektywnie. Przyjęto przy tym założenie, że zapłata za odbiór selektywnie zbieranych odpadów została wliczona w cenę odbioru odpadów komunalnych zmieszanych, lecz jednocześnie ustalono poziom stawek za odpady zmieszane poniżej kalkulacji przedstawionej przez skarżącą Spółkę w wysokości poniżej skalkulowanych kosztów przedsiębiorcy. Wysokość maksymalnych stawek za odbiór odpadów zmieszanych nie uwzględniła - zdaniem spółki [...] - średniorocznej inflacji z ostatnich czterech lat oraz wzrostu tzw. opłaty marszałkowskiej, która od 1 stycznia 2008 r. wzrosła z 15,71 zł do 75 zł za 1 tonę. Jest to zdaniem skarżącej próba ingerencji w zasadę wolnej konkurencji. Jednocześnie uchwalając stawki na takim poziomie Rada Miejska w Sochaczewie zamknęła drogę do administracyjnego dyscyplinowania mieszkańców, którzy nie podpisali umowy, na odbiór odpadów i którzy zgodnie z art. 6 ust. 6 w zw. z ust. 7 ustawy o utrzymywaniu porządku i czystości w gminach będą przekazywać odpady z odpłatnością według stawek górnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00