Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. I GSK 262/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk (spr.) Sędzia NSA Jerzy Sulimierski Sędzia NSA Janusz Zajda Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 września 2007 r. sygn. akt III SA/Po 591/05 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H." I. - E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lipca 2005 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 września 2007 r., sygn. akt III SA/Po 591/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę I. H., prowadzącego działalność gospodarczą jako P. W. "H." I. - E., na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lipca 2005 r. o nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Decyzja ta utrzymała w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w L. z dnia [...] września 2004 r. o nr [...].

Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane przez skarżącego w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające według dokumentu SAD z dnia [...] września 2002 r. o nr [...], na podstawie którego objęto procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzoną z zagranicy odzież, nie są prawidłowe. Preferencyjne pochodzenie towaru nie zostało prawidłowo udokumentowane. Nie można było także ustalić kraju pochodzenia towaru. W związku z tym zastosowano stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100% (tj. stawkę 120%) zamiast stawki celnej konwencyjnej 18%.

Powyższa ocena została sformułowana w związku z pismem Inspekcji Wjazdowej/Wyjazdowej i Biura Kwarantanny C. R. L., D., X. z dnia [...] września 2003 r. informującym o wynikach weryfikacji m.in. świadectwa pochodzenia towaru Form. A nr [...], dołączonego do przedmiotowego zgłoszenia celnego. W piśmie tym wskazano, że na skutek przeprowadzonego dochodzenia stwierdzono, iż m.in. sporne świadectwo pochodzenia zostało sfałszowane, bowiem nie zostało ono wydane przez ten urząd, a widniejąca na nim pieczęć została podrobiona. Oznaczało to, że zgłoszenie celne zostało sporządzone na podstawie nieprawdziwych danych, a należności celne zaniżono. Nie było zatem podstaw do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%, a należało zastosować wyższą stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100%.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00