Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 11 marca 2009 r., sygn. I GSK 338/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie NSA Andrzej Kuba Cezary Pryca (spr.) Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 11 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 4 października 2007 r. sygn. akt III SA/Po 693/06 w sprawie ze skargi I. H. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] maja 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 4 października 2007 r., sygn. akt III SA/Po 693/06, oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] maja 2006 r., nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.
Naczelnik Urzędu Celnego w L. decyzją z dnia [...] listopada 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. w L. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu oraz zgłoszenie celne uzupełniające SAD nr [...] z dnia [...] września 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ wezwał importera do uiszczenia należności celnych od towaru sprowadzonego z Chin oraz do uiszczenia odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. świadectwa pochodzenia towaru Form A nr [...] z dnia [...] lipca 2002 r. oraz nr [...] z dnia [...] lipca 2002 r. Wskazał również, że polskie organy celne zwróciły się do chińskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji świadectw pochodzenia pod względem ich autentyczności. Pismem z dnia [...] października 2003 r. chińskie władze celne nie potwierdziły autentyczności przedmiotowych świadectw. Negatywny wynik weryfikacji był podstawą do zmiany stawki konwencyjnej w wysokości 18% na autonomiczną stawkę celną w wysokości 60% (z uwagi na to, że zapisy na fakturach umożliwiały ustalenie kraju pochodzenia towaru). Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało natomiast z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznych świadectw pochodzenia przedłożonych przez stronę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right