Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. I GSK 252/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk Sędzia NSA Jerzy Sulimierski (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. H. - P.W. "H." Import - Eksport w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 19 września 2007 r. sygn. akt III SA/Po 726/06 w sprawie ze skargi I. H. - P.W. "H." Import - Eksport w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2006 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 19 września 2007 r., sygn. akt III SA/Po 726/06 oddalił skargę I. H. - P.W. "H." I.-E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2006 r., nr [...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że Naczelnik Urzędu Celnego w P. decyzją z dnia [...] grudnia 2004 r., nr [...] uznał za nieprawidłowe zgłoszenie celne dokonane przez I. H. - P.W. "H." I.-E. według dokumentu SAD nr [...] z dnia [...] stycznia 2002 r. w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Organ określił więc dług celny w prawidłowej wysokości i wezwał importera do uiszczenia należności celnych oraz odsetek wyrównawczych.
Organ podał, że do zgłoszenia celnego SAD dołączono m.in. świadectwo pochodzenia towaru nr [...] z dnia [...] listopada 2001 r. Wskazał również, że pismem z dnia [...] sierpnia 2003 r. polskie organy celne zwróciły się do tajwańskich władz celnych o przeprowadzenie weryfikacji pod względem autentyczności i poprawności danych przedmiotowego świadectwa. Pismem z dnia [...] września 2003 r. tajwańskie władze nie potwierdziły jego autentyczności. Skoro organ celny uzyskał informację o negatywnym wyniku weryfikacji świadectwa pochodzenia, nie można było przyjąć go jako prawidłowego dokumentu uprawniającego do zastosowania stawki celnej konwencyjnej w wysokości 18%. Należało zatem zastosować wyższą stawkę celną autonomiczną, podwyższoną o 100% ze względu na niemożność ustalenia kraju pochodzenia sprowadzonej odzieży. Nałożenie obowiązku uiszczenia odsetek wyrównawczych wynikało z zarejestrowania kwoty długu celnego na podstawie nieprawidłowych danych - nieautentycznego świadectwa pochodzenia przedłożonego przez stronę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right