Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2003 r., sygn. SA/Sz 1108/01

1. Pojęcie dostępu do drogi publicznej należy odnosić do języka potocznego i rozumieć jako możliwość swobodnego wjazdu i wyjazdu z nieruchomości, z budynku lub innego obiektu na drogę publiczną, przy uwzględnieniu konkretnych, miejscowych warunków, przy czym chodzi tu właśnie o "dostęp" co z pewnością obejmuje nie tylko parametry techniczne ale przede wszystkim funkcję dostępu /np. wjazd o szerokości 1 m umożliwi "dostęp" do drogi dla rowerzysty ale nie umożliwi "dostępu" osobie kierującej samochodem/.

2. Ograniczenie /uniemożliwienie/ dostępu do drogi publicznej wkracza w sferę interesu prawnego, co najmniej w prawo swobodnej działalności gospodarczej zagwarantowanej nie tylko w ustawie o działalności gospodarczej ale również w przepisach konstytucyjnych.

3. Udzielenie pozwolenia na budowę bez zapewnienia dostępu do drogi publicznej oznacza wystąpienie przesłanki określonej w art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa z uwagi na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę z rażącym naruszeniem art. 5 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Elżbiety K. na decyzję Wojewody Z. z dnia 30 marca 2001 r. (...) w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na budowę uchyla zaskarżoną decyzję, (...).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00