Zmiana w organizacji pracy w firmach. Czego oczekują pracownicy?
Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i elastyczność liczy się bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Elastyczność pracy kluczowa dla pracowników
Oczekiwania pracowników wobec organizacji pracy przeszły ewolucję, a pandemia stała się katalizatorem zmian, które dziś wyznaczają nowe standardy. Raporty branżowe wskazują na rosnące znaczenie elastyczności dla pracowników. Z „Raportu płacowego 2025” Hays wynika, że elastyczna praca jest druga na liście najbardziej atrakcyjnych benefitów, zaraz za rozszerzonym pakietem opieki medycznej. Wskazało na nią 32 proc. respondentów. 41 proc. badanych preferuje model pozwalający na samodzielne decydowanie o miejscu wykonywania obowiązków. Z kolei „Randstad Workmonitor 2025” wskazuje, że w Polsce co trzeci ankietowany zrezygnował z pracy z powodu braku jej elastyczności. Aby przyciągnąć do siebie talenty, firmy coraz częściej sięgają po elastyczne modele.
– W niepewnych czasach, które wymagają elastyczności, nie należy przeciwstawiać tych pojęć pojęciu stabilności zatrudnienia oczekiwanemu przez pewne grupy społeczne – tłumaczy Liliana Strupp z Polskiego Forum HR. – Natomiast również oczekiwaniem zasadnym jest elastyczność rynku pracy oraz odpowiedź na potrzeby rynku, na potrzeby pracodawców, pracowników, kandydatów do pracy, więc musimy być przede wszystkim adekwatni. Tam, gdzie rynek powinien być elastyczny, powinien być elastyczny, a tam, gdzie rynek musi być stabilny, ze względu na potrzeby grup społecznych, dobrze, żeby był stabilny.
Jak podkreślają eksperci, z tego powodu rośnie rola agencji zatrudnienia, które oferują firmom takie elastyczne rozwiązania jak praca tymczasowa czy outsourcing.
Wpływ nowych technologii na rynek pracy
Zmieniające się realia rynku pracy stawiają wyzwania zarówno przed firmami, jak i przed pracownikami. Przedsiębiorstwa muszą inwestować w reskilling i upskilling swoich pracowników, aby utrzymać konkurencyjność i sprostać wymaganiom przyszłości. Zgodnie z raportem ManpowerGroup firmy na całym świecie planują działania takie jak rozwój kompetencji (28 proc) i wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia (22 proc.). Pracownicy muszą z kolei się przygotować na ciągłe doskonalenie umiejętności i dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku. Kluczowym czynnikiem tej transformacji jest rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
– Rozwój technologiczny ma bardzo duże znaczenie. Dotyczy to różnych form zatrudnienia w oparciu o pracę zdalną, pracę online, różnego rodzaju formy podejmowania pracy poza siedzibą pracodawcy. Rozwój sztucznej inteligencji również jest szansą dla firm, które będą wiedziały, jak z tego rozwiązania skorzystać – ocenia ekspertka Polskiego Forum HR.
Raport Światowego Forum Ekonomicznego „Future of Jobs Report 2025” wskazuje, że w latach 2025–2030 60 proc. organizacji wprowadzi generatywną AI do swoich podstawowych procesów biznesowych. Blisko 70 proc. firm planuje zatrudniać specjalistów do projektowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, a 62 proc. zamierza zwiększyć rekrutację osób potrafiących efektywnie z nią współpracować. Już teraz 46 proc. pracowników wykorzystuje rozwiązania oparte na AI, a 66 proc. firm aktywnie zachęca swoje zespoły do wdrażania tych technologii w codziennych zadaniach.
– Połowa liderów biznesu deklaruje, że nie zatrudni pracownika, który nie posiada właściwych kompetencji cyfrowych i digitalnych. To już jest standard. Kiedyś dopisywaliśmy Microsofta do naszej listy umiejętności w CV, teraz oczywiste jest, że musimy mieć znajomość nowych technologii – tłumaczy Jacek Kowalski.
Inwestycje w rozwój umiejętności pracowników
W dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy dużą rolę mają do odegrania działy personalne firm, które muszą zarządzać rozproszoną organizacją i kompetencjami pracowników. Raport Future 2025 wskazuje, że utrzymanie talentów i wewnętrzna mobilność pracowników będą kluczowymi elementami strategii HR. Firmy będą musiały się skupić na tworzeniu ścieżek rozwoju, które umożliwią pracownikom zdobywanie nowych umiejętności i awansowanie w strukturach organizacji. Pomagają w tym nowe technologie.
Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że 85 proc. firm zamierza inwestować w rozwój umiejętności swoich pracowników, przy czym połowa z nich planuje wdrożenie programów przekwalifikowania i przenoszenia pracowników na nowe stanowiska. 77 proc. dużych przedsiębiorstw zamierza w latach 2025–2030 inwestować w przekwalifikowanie i rozwój umiejętności swoich pracowników, by mogli się dostosować do współpracy z nowymi technologiami.
Źródło: Newseria Biznes
Oprac. Katarzyna Bogucka
Przeczytaj również: Elastyczne formy zatrudnienia. Korzyści dla pracodawcy »»»
