Jak długo mikroprzedsiębiorca może wystawiać faktury poza KSeF?
Od 1 lutego 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania faktur wyłącznie za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Mikroprzedsiębiorcy oraz podatnicy korzystający z kas rejestrujących otrzymali jednak dodatkowy czas na dostosowanie się do nowych przepisów. Do końca 2026 r. będą mogli nadal wystawiać faktury poza systemem – w formie papierowej lub elektronicznej – pod warunkiem, że łączna wartość sprzedaży brutto w danym miesiącu nie przekroczy 10 000 zł. Przekroczenie tego limitu, nawet jedną fakturą, będzie skutkowało obowiązkiem przejścia na KSeF.
Zasadniczo obowiązek wystawiania faktur w KSeF wejdzie w życie od 1 lutego 2026 r., z wyjątkiem podatników, u których łączna wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) nie przekroczyła w 2024 r. kwoty 200 000 000 zł. Będą mogli przejść na obowiązkowy KSeF dopiero od 1 kwietnia 2026 r. Zależy to wyłącznie od nich. Ustawodawca przewidział od tych zasad dwa wyjątki. Dwie grupy podatników będą mogły do końca 2026 r. wystawiać faktury poza KSeF. Są to podatnicy:
• prowadzący działalność niewielkich rozmiarów (mikroprzedsiębiorcy)
• wystawiający faktury za pośrednictwem kas rejestrujących.
Od 1 kwietnia do 31 grudnia 2026 r. mikroprzedsiębiorcy mogą wystawiać faktury papierowe lub elektroniczne poza KSeF, jeśli łączna wartość brutto faktur w danym miesiącu nie przekroczy 10 000 zł. Zniesiono wcześniejszy limit 450 zł na pojedynczą fakturę. Po przekroczeniu miesięcznego limitu – nawet jedną fakturą – obowiązkowe stanie się korzystanie z KSeF.
Zwolnienie z obowiązku wystawiania faktur w KSeF nie oznacza zwolnienia z ich odbierania. Mikroprzedsiębiorcy posiadający NIP będą musieli odbierać faktury zakupowe przez KSeF. Tylko podatnicy bez NIP-u (np. niezarejestrowani) mogą uzgadniać inny sposób odbioru faktur. Jeśli jednak chcą korzystać z KSeF, sprzedawca musi im udostępnić dane do identyfikacji faktury, np. kod QR.
Więcej na ten temat przeczytasz w najnowszym wydaniu Biuletynu VAT »