Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 17 października 2024 r., sygn. II SA/Sz 627/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz,, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska (spr.), Protokolant starszy inspektor sądowy Aneta Ciesielska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 17 października 2024 r. sprawy ze skargi M. B. na czynność Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności.
Uzasadnienie
M. B. (dalej: "skarżący"), wystąpił do Komendanta Policji o zwrot kosztów dojazdu z miejscowości zamieszkania do miejsca pełnienia służby, na podstawie ceny miesięcznego biletu kolejowego drugiej klasy pociągu osobowego, w kwocie 324 zł miesięcznie za okres od września 2022 r. do grudnia 2023 r. i w kwocie 343,70 zł miesięcznie za okres od stycznia 2024 r. do kwietnia 2024 r. składając odpowiednie wnioski w tym przedmiocie z dnia 19 czerwca 2024 r. We wnioskach skarżący wskazał daty w jakich z różnych przyczyn nie dojeżdżał do pracy oraz zawarł oświadczenie, że miejscowość, z której dojeżdża jest miejscowością pobliską w rozumieniu art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145 ze zm.).
Pismem z dnia 25 czerwca 2024 r., nr F-202/21/24, Komendant Policji, w odpowiedzi na wymienione wyżej wnioski odmówił zwrotu kosztów dojazdu w żądanej wysokości.
Organ wskazał, że nie znajduje przesłanek do spełnienia żądania skarżącego w oparciu o normę z art. 93 ustawy o Policji. Zwrócił przy tym uwagę, że skarżący nie zawarł we wniosku informacji o braku możliwości skorzystania przez niego z dogodnych dojazdów do miejsca pełnienia służby publicznym lub prywatnym środkiem transportu przewoźnika na trasie S. - S. - S. według ustalonego rozkładu jazdy umożliwiającego zarówno dojazd do służby oraz powrót ze służby w ramach realizacji zadań służbowych wynikających z grafiku służby oraz istniejącego na trasie przewoźnika układu przystanków w komunikacji autobusowej w miejscu zamieszkania oraz pełnienia służby przy założeniu, że są to miejscowości pobliskie.