Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.193.2024.3.EW
Nieuznanie za podatnika podatku VAT w związku ze zbyciem udziału w działkach powstałych z podziału działki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 19 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Pani za podatnika podatku VAT w związku ze zbyciem udziału w działkach powstałych z podziału działki nr 1. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 maja 2024 r. (wpływ 3 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem jest współwłaścicielem na zasadzie małżeńskiej wspólności ustawowej w udziale 5/6 części w nieruchomości - działkach powstałych z podziału działki nr 1 położonych w (…), gmina (…).
Udział w działce nr 1, o której mowa powyżej Wnioskodawczyni nabyła na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (…) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z 22 stycznia 1999 r. Przy nabyciu ww. działki Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.
Decyzją z 2 stycznia 2024 r. Wójt Gminy (…) zatwierdził projekt podziału nieruchomości będącej współwłasnością Wnioskodawczyni i jej małżonka w udziale 5/6 części oraz małżonków BR i MR w dziale 1/6 części, tj. działki nr 1 o powierzchni 4,9740 ha położonej w obrębie ewidencji gruntów (…), gmina (…) na 41 działek o numeracji 1/1 - 2.
Działka 1 była objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w konsekwencji planem tym objęte są wszystkie powstałe z jej podziału działki. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony został uchwałą Nr (…) Rady Gminy w (…) z 7 października 1999 r., zgodnie z którym działki te położone są na terenie oznaczonym symbolem:
- Działki od nr 1/1 do nr 1/8, 1/10, 1/11, 1/13, 1/14, 1/16, 1/17, 1/19, 1/21, 1/22, 1/24, 1/25 od nr 1/27 do nr 1/39, od nr 1/41 do nr 1/50 od nr 1/52 do nr 1/57 B.17.Mn - przeznaczone pod realizację zabudowy mieszkaniowej niskiej;
- Działka nr 1/18, nr 1/40, nr 1/51-1.Kj - ulica dojazdowa;
- Działki od nr 1/52 do nr 1/57- 4.Zi - zieleń izolacyjna o szerokości 10 m pasa minimum;
- Działka 1/9, 1/12, 1/15, 1/20, 1/23, 1/26, wydzielane są pod drogi wewnętrzne.
Dostęp nowych projektowanych działek do drogi publicznej - działka nr 3, zapewniony będzie przez nabycie udziałów w działce nr 4, w której współwłaściciele dzielonej nieruchomości posiadają udziały.
Dostęp działek 1/1, 1/2 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz poprzez działki 1/9, 1/18, 1/40, 1/51.
Dostęp działek 1/3, 1/4 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz poprzez działki 1/12, 1/18, 1/40, 1/51.
Dostęp działek 1/5, 1/6 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz poprzez działki 1/15, 1/18, 1/40, 1/51.
Dostęp działek 1/29, 1/30 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz poprzez działki 1/15, 1/18, 1/40.
Dostęp działek 1/31, 1/32 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz poprzez działki 1/23, 1/18, 1/40.
Dostęp działek 1/33, 1/34 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz poprzez działki 1/26, 1/18, 1/40.
Dostęp działek 1/7, 1/8, 1/10, 1/11, 1/13, 1/14, 1/16, 1/17, 1/19, 1/21, 1/22, 1/24, 1/25, 1/27, 1/28, 1/35, 1/36, 1/37, 1/38, 1/39, 1/41, 1/42, 1/43, 1/44, 1/45, 1/46, 1/47, 1/48, 1/49, 1/50, 1/52, 1/53, 1/54, 1/55, 1/56, 1/57 drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4 oraz w działkach 1/18, 1/40, 1/51.
Dostęp działek 1/9, 1/12, 1/15, 1/18, 1/20, 1/23, 1/26, 1/40, 1/51, drogi publicznej działki nr 3 (Powiat …) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 4.
W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamierza zbyć nieruchomości powstałe w wyniku podziału działki nr 1 położonej w (…) gmina (…). Wnioskodawczyni wraz ze współwłaścicielami zamierza powierzyć ich sprzedaż pośrednikowi nieruchomości. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że sprzedaż działek może nastąpić zarówno na rzecz podmiotów obcych, jak i podmiotów powiązanych z Wnioskodawczynią lub pozostałymi współwłaścicielami.
Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Od dnia nabycia do dnia sprzedaży działki objęte pytaniem były przez Wnioskodawcę i pozostałych współwłaścicieli odłogowane.
Sprzedawane działki nie były, nie są i nie będą od momentu nabycia do momentu sprzedaży udostępniane przez Wnioskodawcę osobom trzecim na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej.
Podział działki nr 1 został przeprowadzony w związku z brakiem potencjalnego zainteresowanego na zakup całego gruntu. Celem podziału było zwiększenie szans na sprzedaż. Podział zainicjowany został przez Wnioskodawcę i pozostałych współwłaścicieli.
Od momentu nabycia do momentu sprzedaży jedynymi czynnościami podejmowanym przez Wnioskodawcę, związanymi z zaangażowaniem własnych środków finansowych było dokonanie podziału terenu.
Wnioskodawca nie ponosił wydatków związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy, zmianą planu zagospodarowania przestrzennego, uzbrojenia terenu (wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacyjne i energetyczne) oraz budowy drogi.
Wydzielenie działki drogowej narzucone zostało poprzez ustalenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Podział terenu byłby niemożliwy bez wydzielenia działki drogowej o parametrach określonych w planie.
Środki pochodzące ze zbycia nieruchomości Podatnik planuje przeznaczyć na zabezpieczenie emerytalne oraz cele konsumpcyjne. Ponadto Wnioskodawczyni na jednej z działek zamierza w przyszłości poprowadzić budowę domu, która będzie finansowana ze środków pochodzących ze sprzedaży działek.
Wnioskodawca nie udzielił i nie planuje udzielić innej osobie/innemu podmiotowi pełnomocnictwa czy jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w imieniu Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą nieruchomości.
Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielami powierzyli pośrednikowi:
- wyszukiwanie potencjalnych kupujących zainteresowanych zakupem Nieruchomości objętej przedmiotem niniejszej Umowy;
- prowadzenie z potencjalnymi kupującymi rozmów i negocjacji;
- okazanie nieruchomości potencjalnym kupującym poprzez bezpośrednią prezentację;
- przekazywanie potencjalnym kontrahentom oraz innym pośrednikom informacji dotyczących nieruchomości.
Działki będą oferowane do sprzedaży za pośrednictwem biura nieruchomości, które umieszcza oferty na portalach internetowych dedykowanych obrotowi nieruchomości, na własnej stronie internetowej biura nieruchomości oraz poprzez umieszczenie tablicy informacyjnej biura nieruchomości na sprzedawanym terenie.
Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a działka 1 i powstałe z jej podziału działki nie były wykorzystywane do celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawczyni nie zamierza ponosić nakładów na przedmiotowe działki takich jak: uzbrojenie w sieć wodociągową czy kanalizacyjną, uzbrojenie w sieć elektroenergetyczną, budowę drogi.
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem posiadali i zbyli zabytkowy budynek gospodarczy w (…) koło (…). W skład nieruchomości wchodziły: działka 5 o pow. 2579 m2 , budynek usługowo - produkcyjny - gospodarczy dla rolnictwa o pow. 1885,88 m2 wpisana do KW (…). Nieruchomość tą nabyli w roku 2014 r. Nieruchomość ta ujęta jest w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, jako dawny zespół folwarczny w (…) gm. (…).
a)Zbycia nieruchomości dokonano 6 października 2020 r. Rep. A (…) w kancelarii Notarialnej AK w (…);
b)przeznaczenie nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gm. (…) uchwalonym Uchwałą Rady Gminy (…) Nr. (…) z 12 czerwca 2006 r. - zabudowa produkcyjno-usługowa przy zachowaniu wytycznych Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;
c)transakcja dotyczyła tylko tej jednej nieruchomości, a uzyskane środki pieniężne zostały przez Wnioskodawcę wykorzystane na zakup 1/2 mieszkania zlokalizowanego w (…) gm. (…) pow. (…) woj. (…) przy ul. (…) Nr.KW (…), wraz z udziałem 1/48 drogi dojazdowej. Nr.(…). Zakupu dokonano 14 grudnia 2020 r. w kancelarii notarialnej PM w (…). Transakcja zbycia nieruchomości w (…) miała miejsce w (…) 6 października 2020 r.
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem dokonali zbycia 5/6 udziałów w działkach:
a)27 maja 2021 r. zbycie działki nr 2/33;
b)14 czerwca 2021 r. zbycie działki 2/17, 2/15, 2/7;
c)2 lipca 2021 r. darowizna na rzecz córki działki 2/10;
d)17 sierpnia 2021 r. zbycie działki 2/40;
e)17 sierpnia 2021 r. zbycie działki 2/24;
f)17 sierpnia 2021 r. zbycie działki 2/8;
g)7 września 2021 r. zbycie działki 2/38;
h)8 września 2021 r. zbycie działki 2/28;
i)13 września 2021 r. zbycie działki 2/13;
j)13 września 2021 r. zbycie działki 2/2;
k)15 września 2021 r. zbycie działki 2/36;
l)15 września 2021 r. zbycie działki 2/6;
ł) 15 września 2021 r. zbycie działki 2/26;
m) 16 września 2021 r. zbycie działki 2/32;
n) 16 września 2021 r. zbycie działki 2/19;
o)16 września 2021 r. zbycie działki 2/12;
p) 27 września 2021 r. darowizna na rzecz syna działki 2/21;
r) 18 października 2021 r. zbycie działki 2/31;
s) 18 Października 2021 r. zbycie działki 2/27;
t) 21 października 2021 r. zbycie działki 2/3;
u)27 października 2021 r. zbycie działki 2/29;
w)27 października 2021 r. zbycie działki 2/35;
x)28 października 2021 r. zbycie działki 2/23;
y)28 października 2021 r. zbycie działki 2/39;
z)9 listopada 2021 r. zbycie działki 2/18;
aa) 16 listopada 2021 r. zbycie działki 2/37;
bb) 13 grudnia 2021 r. zbycie działki 2/9;
cc) 22 grudnia 2021 r. zbycie działki 2/5;
dd) 1 lutego 2022 r. zbycie działki 2/16; 2/14;
ee) 1 lutego 2022 r. zbycie działki 2/30;
ff) 15 marca 2022 r. zbycie działki 2/4;
gg) 15 kwietnia 2022 r. zbycie działki 2/34;
hh) 28 lipca 2022 r. zbycie działki 2/1.
Zbycie ww. działek nastąpiło wraz ze zbyciem udziałów w działkach drogowych 4, 2/22, 2/25.
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem jest również współwłaścicielem na zasadzie małżeńskiej wspólności ustawowej w udziale 5/6 części w nieruchomości - działkach nr 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 z obrębu (…), gmina (…) o łącznej powierzchni 18,2156 ha nabytej na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (…) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z 22 stycznia 1999 r., repertorium A numer (…).
Nabycie nieruchomości objętej zapytaniem nastąpiło dla celów zabezpieczenia przyszłej emerytury oraz realizację celu mieszkaniowego swojego po przejściu na emeryturę, ewentualnie celu mieszkaniowego dzieci.
Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej.
Poza nieruchomościami opisanymi we wniosku wnioskodawca posiada nieruchomość, w której stale zamieszkuje.
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem 23 września 2021 r. nabyli od pozostałych współwłaścicieli udziały 1/6 w działkach 2/20 i 2/11, na własne cele budowlane. Środki na zakup tych udziałów pochodziły ze sprzedaży działek powstałych z podziału działki 2/0.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych aktywnych działań marketingowych wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego został opracowany z inicjatywy Gminy (…).
Działka nr 1 przez cały czas jej posiadania była odłogowana.
Przed sprzedażą działki opisane we wniosku nie będą udostępniane na cele budowlane.
Pytanie (we wniosku oznaczone jako pytanie nr 1)
Czy sprzedaż nieruchomości - działek powstałych z podziału działki nr 1 - będą powodowały, że Wnioskodawca wystąpi w roli podatnika w ramach podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Transakcje sprzedaży działek objętych pytaniem prawnym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko to ma oparcie w przepisach i orzecznictwie. Należy przede wszystkim nawiązać do kryteriów określonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) w wyroku z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10. W orzeczeniu tym TSUE stwierdził, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem od podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347, str. 1 ze zm.), kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Natomiast, jeżeli osoba ta w celu dokonania wspomnianej sprzedaży podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców, w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 112 należy uznać ją za podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a więc za podatnika podatku od wartości dodanej. TSUE wskazał jedynie przykładowo okoliczności, które mogą świadczyć o tym, że dana osoba sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika podatku VAT, a podział nieruchomości w celu uzyskania lepszej ceny, liczba transakcji, odstępy pomiędzy transakcjami i wysokość osiągniętych przychodów, nie są decydujące i nie są czynnościami, które same z siebie wykraczałyby poza zarząd majątkiem prywatnym.
W świetle powołanego wyroku TSUE uznanie, czy dany podmiot działa jako podatnik VAT wymaga oceny odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Każdorazowo należy zatem zbadać, jakie środki angażuje sprzedający w celu sprzedaży gruntu.
Jeżeli środki te są podobne do tych, które wykorzystują handlowcy, wówczas strona sprzedając grunt, zachowuje się jak handlowiec (por. wyroki NSA z 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07; z 22 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1323/12; z 14 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 319/13; z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I FSK 781/13; z 27 maja 2014 r. sygn. akt I FSK 774/13 i z 8 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 729/14 - wszystkie orzeczenia dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych na stronie http://orzeczenia.nsa.gov.pl, dalej: „CBOSA”). W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się, że przy ocenie działalności osoby sprzedającej nieruchomości należy uwzględniać działania na poszczególnych etapach aktywności sprzedającego w ich całokształcie, a nie osobno. Należy przede wszystkim mieć na uwadze te elementy, które łączą się z nakładami inwestycyjnymi wykraczającymi poza standardowe działania zarządu majątkiem prywatnym (por. wyroki NSA z 9 października 2014 r., sygn. akt I FSK 2145/13; z 3 marca 2015 r., sygn. akt I FSK 1859/13; z 11 czerwca 2015 r., sygn. akt I FSK 716/14 i z 29 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 636/15, publ.: „CBOSA”).
Mając na uwadze prezentowane rozumienie omówionych regulacji stanowiących materialnoprawną podstawę rozstrzygnięcia, za prawidłowe należy uznać stanowisko, że aktywności Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zbycia działek gruntu nie można uznać za aktywność porównywalną do aktywności przedsiębiorcy zajmującego się obrotem nieruchomościami. Opisane transakcje nie mają charakteru działalności stałej i oceny tej nie zmienia wielość transakcji.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza skorzystać z możliwości zbycia zgromadzonego wcześniej majątku. W zakresie zarządzania majątkiem prywatnym mieści się też aktywność polegająca na podziale działek na mniejsze działki. Zarządzenie majątkiem prywatnym nie wyklucza podejmowania takich kroków, aby w razie zbywania majątku uzyskać jak najlepszą cenę. Poza tym Wnioskodawca nie podejmował ani nie planuje podejmowania działań marketingowych, nie uzbrajał i nie zamierza uzbrajać działek, nie utwardzał drogi wewnętrznej. Nie można zatem upatrywać aktywnych działań o charakterze profesjonalnej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w przypadku podziału dużej działki na mniejsze.
Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji nie wynika bowiem, aby Wnioskodawczyni podejmowała wskazane w wyroku TSUE, jako tzw. „minimum”, działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych, pozwalające na ustalenie, że działa jako handlowiec.
Reasumując, zatem ocenić należy planowane transakcje sprzedaży działek jako działanie osoby nie mającej statusu podatnika VAT w tym zakresie. Planowane transakcje nie będą podlegały więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej: Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 195 ww. ustawy - Kodeks cywilny:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasność nieruchomości), stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11.
Jak wynika z art. 196 § 1 ustawy - Kodeks cywilny:
Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.
W myśl art. 198 ustawy - Kodeks cywilny:
Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
W tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.).
Stosownie do art. 31 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy:
Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).
W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny.
Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.
Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania:
1)czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.
Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego.
Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 cyt. Kodeksu:
Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).
Z ww. orzeczenia wynika m.in., że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywą 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.
Ponadto, Trybunał orzekł, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.
Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
W kwestii opodatkowania sprzedaży udziału w działkach powstałych z podziału działki nr 1, istotne jest czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy w celu dokonania sprzedaży tych działek Sprzedająca podjęła lub podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkowałoby koniecznością uznania Sprzedającej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
We wniosku wskazała Pani, że:
- udział w działce nr 1 nabyła Pani na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (…) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z 22 stycznia 1999 r.;
- przy nabyciu ww. działki nie przysługiwało Pani prawo odliczenia podatku naliczonego;
- działka 1 była objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w konsekwencji planem tym objęte są wszystkie powstałe z jej podziału działki. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony został uchwałą Nr (…) Rady Gminy w (…) z 7 października 1999 r., zgodnie z którym działki te położone są na terenie oznaczonym symbolem:
- Działki od nr 1/1 do nr 1/8, 1/10, 1/11, 1/13, 1/14, 1/16, 1/17, 1/19, 1/21, 1/22, 1/24, 1/25 od nr 1/27 do nr 1/39, od nr 1/41 do nr 1/50 od nr 1/52 do nr 1/57 B.17.Mn - przeznaczone pod realizację zabudowy mieszkaniowej niskiej;
- Działka nr 1/18, nr 1/40, nr 1/51-1.Kj - ulica dojazdowa;
- Działki od nr 1/52 do nr 1/57- 4.Zi - zieleń izolacyjna o szerokości 10 m pasa minimum;
- Działka 1/9, 1/12, 1/15, 1/20, 1/23, 1/26, wydzielane są pod drogi wewnętrzne;
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego został opracowany z inicjatywy Gminy (…);
- nie prowadzi Pani działalności gospodarczej i nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
- działka nr 1 przez cały czas jej posiadania była odłogowana;
- Decyzją z 2 stycznia 2024 r. Wójt Gminy (…) zatwierdził projekt podziału nieruchomości będącej współwłasnością Wnioskodawczyni i jej małżonka w udziale 5/6 części oraz małżonków BR i MR w dziale 1/6 części, tj. działki nr 1 o powierzchni 4,9740 ha położonej w obrębie ewidencji gruntów (…), gmina (…) na 41 działek o numeracji 1/1 - 2;
- sprzedawane działki nie były, nie są i nie będą od momentu nabycia do momentu sprzedaży udostępniane przez Panią osobom trzecim na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej;
- podział działki nr 1 został przeprowadzony w związku z brakiem potencjalnego zainteresowanego na zakup całego gruntu, a jego celem było zwiększenie szans na sprzedaż gruntu;
- podział działki nr 1 zainicjowany został przez Panią i pozostałych współwłaścicieli.;
- od momentu nabycia do momentu sprzedaży jedynymi czynnościami podejmowanym przez Panią, związanymi z zaangażowaniem własnych środków finansowych było dokonanie podziału terenu;
- nie ponosiła Pani wydatków związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy, zmianą planu zagospodarowania przestrzennego, uzbrojenia terenu (wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacyjne i energetyczne) oraz budowy drogi;
- wydzielenie działki drogowej narzucone zostało poprzez ustalenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- środki pochodzące ze zbycia nieruchomości planuje Pani przeznaczyć na zabezpieczenie emerytalne oraz cele konsumpcyjne, a na jednej z działek zamierza Pani w przyszłości poprowadzić budowę domu, która będzie finansowana ze środków pochodzących ze sprzedaży działek;
- nie udzieliła Pani i nie planuje udzielić innej osobie/innemu podmiotowi pełnomocnictwa czy jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w Pani imieniu w związku ze sprzedażą nieruchomości;
- Pani wraz ze współwłaścicielami powierzyliście pośrednikowi:
- wyszukiwanie potencjalnych kupujących zainteresowanych zakupem Nieruchomości objętej przedmiotem niniejszej Umowy;
- prowadzenie z potencjalnymi kupującymi rozmów i negocjacji;
- okazanie nieruchomości potencjalnym kupującym poprzez bezpośrednią prezentację;
- przekazywanie potencjalnym kontrahentom oraz innym pośrednikom informacji dotyczących nieruchomości.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Pani z tytułu planowanego odpłatnego zbycia udziału w działkach powstałych z podziału działki nr 1 podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jak już wyżej wskazano, istotnym dla określenia, czy w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga zatem oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Należy więc ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności sprzedaży udziału w działkach powstałych z podziału działki nr 1 Sprzedająca będzie spełniać przesłanki do uznania Jej za podatnika podatku od towarów i usług, tj. czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy, w celu dokonania opisanej sprzedaży podjęła lub podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkować będzie koniecznością uznania Sprzedającej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
W analizowanej sprawie takich przesłanek brak. Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika bowiem taka Pani aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie podjęła Pani ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Jedyna Pani aktywność to podział działki nr 1 dokonany w związku z brakiem potencjalnego zainteresowanego całym gruntem oraz zamiar powierzenia ich sprzedaży pośrednikowi nieruchomości.
Co istotne, sprzedawane działki nie były, nie są i nie będą wykorzystywane w działalności gospodarczej. Wskazała Pani również, że nie zamierza ponosić nakładów na przedmiotowe działki, takich jak: uzbrojenie w sieć wodociągową czy kanalizacyjną, uzbrojenie w sieć elektroenergetyczną, budowę drogi. Nie jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zatem, w omawianej sytuacji należy wskazać, że ww. jednostkowe Pani działania, nie mogą świadczyć o zamiarze wykonywania działalności gospodarczej w zakresie profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Natomiast okoliczność oferowania działek do sprzedaży za pośrednictwem biura nieruchomości, które umieszcza oferty na portalach internetowych dedykowanych obrotowi nieruchomości, na własnej stronie internetowej biura nieruchomości oraz poprzez umieszczenie tablicy informacyjnej biura nieruchomości na sprzedawanym terenie nie przesądza o tym, że sprzedaż działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie udzieliła Pani i nie planuje udzielić innej osobie/innemu podmiotowi pełnomocnictwa czy jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w Pani imieniu w związku ze sprzedażą nieruchomości.
Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie sprzedaży udziału w działkach powstałych z podziału działki nr 1 można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Dokonując dostawy działek korzystać będzie Pani z przysługującego Jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co oznacza, że nie wypełni Pani przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, i nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług.
Pani stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż udziału w działkach powstałych z podziału działki nr 1 nie powinno być kwalifikowane jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, a w rezultacie, że Pani nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy VAT, uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, którego dotyczy pytanie nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem przedmiotowa interpretacja rozstrzyga w zakresie zastosowania przepisów regulujących podatek od towarów i usług względem Pani, a nie wywiera skutku prawnego dla współwłaścicieli.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right