Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. III SA/Gd 401/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść, Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Asesor WSA Maja Pietrasik (spr.), Protokolant: Asystent sędziego Joanna Karpińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lutego 2024 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 maja 2023 r. nr BP.501.856.2022.0155.BD2.402502 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa oddala skargę.
Uzasadnienie
R. S. wystąpił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku ze skargą na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 maja 2023 r. nr BP.501.856.2022.0155.BD2.402502 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa.
W sprawie zaistniały następujące okoliczności faktyczne i prawne:
W dniu 8 października 2021 r. na autostradzie A1 koło Torunia (węzeł Toruń Południe), zatrzymano do kontroli kierowany przez T. S. zespól 3 pojazdów składający się z 3-osiowego ciągnika samochodowego marki Scania o nr rej. [...], 2-osiowej naczepy marki D-Tec o nr rej. [...] i 2-osiowej naczepy marki D-Tec o nr rej. [...]. Kierowa wykonywał transport drogowy w przedsiębiorcy R. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą R. Transport dotyczył dwóch kontenerów 20 stopowych z ładunkami w postaci chipsów kostnych wołowych (ładunek podzielny).
W związku z uzasadnionym przypuszczeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów kontrolowanego środka transportu wykonano pomiary jego wymiarów zewnętrznych, nacisków osi oraz rzeczywistej masy całkowitej, na stanowisku pomiarowym mieszczącym się w miejscowości Suchatówka, w ciągu drogi krajowej nr 15 zatwierdzonym przez zarządcę drogi jako stanowisko do pomiarów mas i nacisków osi pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym
W wyniku przeprowadzonego ważenia kontrolowanego środka transportu z ładunkiem stwierdzono rzeczywistą masę całkowitą 8-osiowego zespołu pojazdów wynoszącą 69,15 tony, zatem przekraczającą wartość dopuszczalną tego parametru (40 ton) o wartość 29,15 tony, tj. o 72,88%.