Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 25 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Sz 676/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Aneta Ciesielska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi Spółka na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Szczecinie z dnia 13 czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 28 kwietnia 2023 r. nr 140058-610-K011-Tk01/23, Inspektor Pracy Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Szczecinie (dalej: "organ I instancji"), działając na podstawie art. 33 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1614, dalej: "u.p.i.p."), art. 93 ust. 1 w związku z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180, ze zm., dalej jako: "u.t.d.") nałożył na R. sp. z o.o. z siedzibą w S. karę pieniężną w kwocie 15.300,00 zł (dalej: Spółka, strona, skarżąca).
Podstawę nałożenia kary stanowiły ustalenia kontroli przeprowadzonej w Spółce w dniach 16, 22, 27, 30 marca 2023 r. i 5, 6 kwietnia 2023 r. m.in. w zakresie czasu jazdy, postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców. Ustalenia kontroli zostały udokumentowane w protokole z kontroli z dnia 12 kwietnia 2023 r. nr 140058-53-K011-Pt/23, który został podpisany przez stronę w dniu 20 kwietnia 2023 r.
W toku postępowania Spółka w piśmie z dnia 25 kwietnia 2023 r. podniosła, że w jej ocenie liczba stwierdzonych nieprawidłowości, w szczególności ich sporadyczność nie wskazuje na wadliwą organizację pracy kierowców i świadczy o tym, że Spółka dokłada wszelkich starań w zakresie prawidłowości organizacji aktywności kierowców. Ponadto zdaniem Spółki podczas kontroli inspektor pracy przeprowadził analizę okresów prowadzenia i odpoczynków kierowców w odniesieniu do znacznie większej liczby dni pracy, niż wynika to z Dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz.U.UE.L 2006.102.35 ze zm., dalej: "dyrektywa 2006/22/WE"). Odnosząc się do kontroli w zakresie sprawdzenia dobowego wymiaru czasy pracy kierowców w przypadku, gdy praca wykonywana jest w porze nocnej, Spółka podniosła, iż inspektor pracy powinien rozliczyć tę pracę w okresie jednej doby, nie zaś pomiędzy dwoma kolejnymi okresami odpoczynku dziennego lub dziennego i tygodniowego.