Orzeczenie
Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 7 marca 2024 r., sygn. II SA/Bk 903/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie sędzia WSA Elżbieta Lemańska, sędzia WSA Barbara Romanczuk, Protokolant st. sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 marca 2024 r. sprawy ze skargi T. B. na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia 27 października 2023 r. nr WOP.7721.107.2023.ASN w przedmiocie nakazu rozbiórki zbiornika na nieczystości oddala skargę
Uzasadnienie
U podstaw podjętego rozstrzygnięcia legły następujące ustalenia.
W związku z ustaleniami kontroli terenowej mającej miejsce dnia 5 sierpnia 2022 r., zawiadomieniem z dnia 17 sierpnia 2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego Suwałki (dalej: "PINB") powiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie legalności budowy zbiornika na nieczystości na działce nr [...] położonej w obrębie L. w gminie J., stanowiącej własność T.B.
Postanowieniem z dnia 12 września 2022 r. nr PNB.5040.38.22 PINB wstrzymał, na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2021 r., poz. 2351 ze zm.; dalej: "P.b."), samowolną budowę zbiornika na nieczystości na ww. działce. W uzasadnieniu wskazał, że w wyniku przeprowadzonych na gruncie oględzin związanych z realizacją budynku rekreacji indywidualnej w dniu 5 sierpnia 2022 r. stwierdzono, że na ww. działce wybudowano zbiornik na ścieki do usuwania nieczystości z tego budynku. Ustalono, że jest to zbiornik prefabrykowany PCV o pojemności 3000 l i został wybudowany w czerwcu 2022 r. Zgodnie z obowiązującym art. 29 ust. 1 pkt 6 P.b. budowa zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3 wymaga dokonania zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. W związku z tym, że zgłoszenia takiego nie dokonano ustalono, że budowa została przeprowadzona w warunkach samowoli budowlanej, zaś przepisy P.b. dopuszczają możliwość jej legalizacji. Organ poinformował w dalszej części uzasadnienia o terminie i trybie przeprowadzenia postępowania legalizacyjnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right