Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 marca 2024 r., sygn. II SA/Wr 582/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz – Kremis (spr.) Sędzia WSA Olga Białek po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 marca 2024 r. sprawy ze skargi Z. M. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 28 lipca 2023 r. nr SKO 4122/15/2023 w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia I. uchyla zaskarżone postanowienie; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu na rzecz strony skarżącej kwotę 580 zł (słownie: pięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Postanowieniem wydanym z upoważnienia Burmistrza Miasta B. z dnia 12.06.2023 r. nałożono na skarżącego grzywnę w celu przymuszenia w kwocie 4 000,00 zł. (słownie; cztery tysiące złotych 00/100). W podstawie prawnej organ przywołał art. 119 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479 z późn. zm.). Jednocześnie wezwano stronę do jej uiszczenia w terminie 21 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia na rachunek bankowy Gminy Miasto B.: [...]. Dalej organ poinformował stronę, że w przypadku nieuiszczenia grzywny w terminie zostanie ona przymusowo ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Jednocześnie wezwano Z. M. do niezwłocznego wykonania obowiązku wskazanego w tytule wykonawczym nr [...] z dnia 14.11.2022 r. wystawionym przez S. D.- Burmistrza Miasta B., w terminie do 14 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. W przypadku niewykonania obowiązku w terminie, zgodnie z art. 122 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U, z 2022 r. poz. 479 z późn. zm.), nakładane będą grzywny w tej samej kwocie. W uzasadnieniu wskazano, że dnia 13.10.2020 r. z urzędu zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji administracyjnej nakazującej usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, zlokalizowanego na terenie nieruchomości gruntowej położonej w B. na działce nr [...] obręb [...] K. W sprawie, dnia 19.05.2021 r., została wydana decyzja administracyjna o znaku WIM.6236.4.2020, nakazująca Z. M. usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania zgodnie z przepisami obowiązującego prawa oraz do przedłożenia w Urzędzie Miejskim w B. kart przekazania odpadów, legalne ich usunięcie. Termin wykonania obowiązku wyznaczono do dnia 31 lipca 2021 r. Decyzja została skutecznie doręczona pod wskazany adres dnia 27.05.2021 r. i zawierała prawidłowe pouczenie o przysługującym trybie odwołania od decyzji. W dniu 13.09.2021 r. do organu wpłynęło odwołanie Z. M. od tej decyzji. Burmistrz Miasta B. postanowieniem znak WIM.6236.4.2020 z dnia 21.09.2021 r. stwierdził uchybienie terminu do wniesienia odwołania, na które Z. M. dnia 05.10.2021 r. wniósł skargę, prawomocnie odrzuconą przez WSA we Wrocławiu. Następnie upomnieniem z dnia 29.09.2022 r. (pismo znak WIM.6236.4.2020) Burmistrz Miasta B. stwierdził, że mimo upływu terminu nie zostały wykonane obowiązki, wynikające z decyzji Burmistrza Miasta B., nakazującej usunięcie-odpadów z miejsca ńie przeznaczonego do ich składowania Iub magazynowania, zgromadzonych na nieruchomości gruntowej, działka nr [...] obręb nr [...] K. w B., w rejonie skrzyżowania ulic [...] i [...]. Termin wykonania obowiązku upłynął w dniu 18 lutego 2022 r., w związku z czym organ wezwał do wykonania obowiązku w terminie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Upomnienie zostało skutecznie doręczone stronie dnia 10.10.2022 r. Dnia 18.10.2022 r. do tutejszego organu wpłynęło pismo sporządzone przez pełnomocnika, działającego w imieniu Z. M. wyjaśniające, iż odpady w postaci gruzu zostały w całości usunięte z terenu działki, a tym samym obowiązek wynikający z decyzji Burmistrza Miasta B. znak WIM.6236.4.2020 z dnia 19.05.2021 r. został wykonany. Na dowód wykonania obowiązku do pisma dołączona została dokumentacja fotograficzna nieruchomości. Jednakże z uwagi na to, iż przedłożona dokumentacja przedstawia jedynie uporządkowany teren nasypu wykonanego z odpadów, a sam nasyp będący przedmiotem decyzji nakazującej usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, nie został usunięty, tym samym obowiązek nie został wykonany. Dalej organ wydał tytuł wykonawczy dostosowany w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym. Tytuł wykonawczy został skutecznie doręczony w dhiin'8.‘ir.2Ó22'rr(potwierdzenie odbioru podpisane przez J. M.). Ponadto, celem przeprowadzenia dodatkowych czynności wyjaśniających, tutejszy organ pismem znak WIM.6236.4.2020 z dnia 16.11.2022 r. zawiadomił pełnomocnika Z. M. o przeprowadzeniu oględzin nieruchomości położonej w B., działka ewidencyjna nr [...], obręb r [...] K., w związku z prowadzonym z urzędu postępowaniem egzekucyjnym w administracji w przedmiocie wykonania obowiązków wynikających z decyzji z dnia 19.05.2021 r. o znaku WIM.6236.4.2020 r. nakazującej usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. W dniu 02.12.2022 r. przeprowadzono oględziny na terenie działki, na których stawił się Z. M. wraz z żoną J. M. Z. M. udostępnił teren działki celem dokonania oględzin. Stwierdzono, że teren działki jest uporządkowany, znajduje się na nim naniesiony materiał w postaci gruzu, odpadów rozbiórkowych, pobudowlanych, tłucznia, usypanych na wysokość ok. 2 m. Wykonanie nasypu spowodowało, że obecnie poziom przedmiotowej działki znajduje się powyżej poziomu działki drogowej ul. [...] w B. Nasypany materiał zmienił także położenie działki względem istniejących sieci, energetycznej SN oraz gazowej podwyższonego średniego ciśnienia, przebiegających przez jej teren. Podczas oględzin na terenie działki znajdowało się 16 szt. pustych kontenerów oznaczonych logo finny "G.". Przeprowadzone oględziny jednoznacznie wykazały, że nawiezione odpady w dalszym ciągu nie zostały usunięte z terenu działki. Postanowieniem z dnia 06.12.2022 r. organ nałożył na Z. M. grzywnę w kwocie 10 000,00 zł w celu przymuszenia do wykonania obowiązku wskazanego w tytule wykonawczym nr [...] z dnia 14.11.2022 r. Dnia 20.12.2022 r. do urzędu wpłynęło pismo z dnia 16.12.2022 r. sporządzone przez pełnomocnika Z. M., wnoszące zarzuty w postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Natomiast dnia 21.12.2022 r. do urzędu wpłynęło zażalenie z dnia 19.12.2022 r. na postanowienie o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia. Pismem z dnia 04.01.2023 r. organ wezwał zobowiązanego do złożenia wyjaśnień na temat sposobu usunięcia odpadów wymienionych w ostatecznej decyzji, w tym do przedłożenia w siedzibie urzędu odpowiednich dokumentów tj. w szczególności kart przekazania odpadów lub innych dokumentów potwierdzających przyjęcie i zagospodarowanie odpadów z terenu działki nr [...] obręb nr [...] K. w B. ,W odpowiedzi pełnomocnik Z. M., pismem z dnia 17.01.2023 r. (data wpływu do UM: 18.01.2023 r.) przedłożył oświadczenie osoby fizycznej o odebraniu w dniu 15.07.2021 r. od Z. M. odpadów o kodach 17 01 01 oraz 17 01 02 w ilości 15 Mg. W odniesieniu do przedłożonego dokumentu należy wskazać, że ilość odpadów, które według dostarczonego organowi dokumentu miały zostać przekazane przez Z. M. osobie fizycznej, są ilościami znikomymi, nie oddającymi wielkości nasypu składającego się z w/w odpadów, stąd przedstawiona w oświadczeniu okoliczność nie może świadczyć o wykonaniu obowiązku wynikającego z decyzji. Niezależnie, podczas opisanych oględzin nieruchomości, które przeprowadzono już po dacie wskazanej w oświadczeniu jako data przekazania odpadów osobie fizycznej ustalono, że odpady te nadal nie zostały usunięte. Treść przedłożonego oświadczenia może zatem świadczyć jedynie o częściowym wykonaniu obowiązku, względnie o przystąpieniu do jego wykonywania przez zobowiązanego. Ponadto organ zwraca uwagę, że zgodnie z treścią decyzji Burmistrza Miasta B. obowiązkiem strony jest usunięcie rzeczonych odpadów zgodnie z przepisami obowiązującego prawa w tym zakresie, tj. poprzez ich załadunek i wywóz przez podmiot posiadający wymagane prawem uprawnienia, do odpowiedniego miejsca składowania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, oraz do przedłożenia w Urzędzie Miejskim w B. odpowiednich dokumentów- kart przekazania odpadów. W rozstrzygnięciu określono zatem sposób wykonania obowiązku, który wiąże zobowiązanego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right