Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. II GSK 1646/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. Sp.j. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 14 czerwca 2022 r. sygn. akt II SA/Op 130/22 w sprawie ze skargi P. Sp.j. w O. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 15 lutego 2022 r. nr 1601-IOA.48.26.2021 w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. Sp.j. w O. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (dalej: "WSA", "Sąd pierwszej instancji") wyrokiem z dnia 14 czerwca 2022 r., II SA/Op 130/22, oddalił skargę P. Sp. jawna w O. (dalej: "spółka", "skarżąca") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu (dalej: "organ") z dnia 15 lutego 2022 r., nr 1601-IOA.48.26.2021, w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązku przewoźnika.

Od powyższego wyroku skargę kasacyjną złożyła strona. Zaskarżonemu orzeczeniu na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. zarzuciła:

1. naruszenie prawa materialnego tj. art. 10 a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 marca 2017r.o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, iż na przewoźniku ciąży obowiązek włączenia lokalizatora, podczas gdy z wykładni językowej przepisu wynika, iż przewoźnik nie jest do tego obowiązany;

2. naruszenie prawa materialnego tj. art. 10 b ustawy z dnia 9 marca 2017r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi poprzez jego błędną wykładnię i przyjęcie, że na przewoźniku ciąży obowiązek włączenia lokalizatora, podczas gdy wskazany przepis wprost określa, iż obowiązkiem tym jest obarczony kierujący;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00