Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2019 r., sygn. II GSK 519/17
Transport; Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 września 2016 r. sygn. akt III SA/Po 1086/15 w sprawie ze skargi M.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M.K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 14 września 2016 r., sygn. akt III SA/Po 1086/15, oddalił skargę M.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
[...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej: organ I instancji) decyzją z dnia [...] listopada 2014 r., działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 z późn. zm., dalej: u.t.d.), nałożył na M.K. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą [A.] M.K. w P. (dalej: skarżąca) karę pieniężną w wysokości 25000,00 złotych.
W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w wyniku przeprowadzonej kontroli, w trakcie której skontrolowano pracę 12 kierowców w okresach wskazanych w decyzji, stwierdzono naruszenia prawa w zakresie dyscypliny czasu pracy kierowców polegające na skróceniu dziennego czasu odpoczynku (pkt 5.3.1 zał. nr 3 do u.t.d.), skróceniu tygodniowego czasu odpoczynku (pkt 5.4.1 i 5.4.2 zał. nr 3 do u.t.d.), przekroczeniu całkowitego czasu prowadzenia pojazdu (pkt 5.6.1 i 5.6.2 zał. nr 3 do u.t.d.), przekroczeniu maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu (pkt 5.1.1 i 5.1.2 zał. nr 3 do u.t.d.), przekroczeniu maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy (pkt 5.2), nieudzielaniu przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 1155 ze zm.) (pkt 8.4 zał. nr 3 do u.t.d.). Ponadto stwierdzono naruszenia w zakresie rejestrowania czasu pracy w postaci: braku w okazanej wykresówce przepisowych wpisów (pkt 6.3.6 lit. 4 zał. nr 3 do u.t.d.), nieokazaniu podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, danych z karty kierowcy, z tachografu cyfrowego lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu (pkt 6.3.7 zał. nr 3 do u.t.d.), udostępnieniu podczas kontroli w przedsiębiorstwie niepełnych danych w okresach aktywności kierowcy (pkt 6.3.9 zał. nr 3 do u.t.d.), okazaniu podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych w okresach aktywności kierowcy (pkt 6.3.8 zał. nr 3 do u.t.d.), braku w okazanej wykresówce przepisowych wpisów - miejsca lub daty początkowej używania wykresówki (pkt 6.3.6 zał. nr 3 do u.t.d.). Stwierdzono również naruszenie w postaci niezgłoszenia na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji zmiany danych, o których mowa w art. 7a i art. 8 u.t.d. w wymaganym terminie (pkt 1.4 zał. nr 3 do u.t.d.).