Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2047/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński, Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski, Sędzia WSA (del.) Grzegorz Antas (spr.), Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński, po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej[...] sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 marca 2020 r. sygn. akt II SA/Lu 472/19 w sprawie ze skargi P.M. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 24 czerwca 2019 r. nr IF-VII.7840.7.26.2019.AG w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od P.M. na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 627 (sześćset dwadzieścia siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 24 marca 2020 r., II SA/Lu 472/19, w wyniku rozpoznania skargi P.M., uchylił decyzję Wojewody Lubelskiego z 24 czerwca 2019 r. nr IF-VII.7840.7.26.2019.AG w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowalnego i udzielenia pozwolenia na budowę.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że wskazaną powyżej decyzją Wojewoda Lubelski, nie uwzględniając odwołań złożonych przez P.M. i B.L. utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z 2 maja 2019 r. nr 86.2019, którą organ ten, działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.), dalej: p.b., a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), dalej: k.p.a., zatwierdził projekt budowlany i udzielił [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną nr [...], zlokalizowaną na działce nr ew. [...], obręb [...], gm. [...]. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie, organ odwoławczy wyjaśnił, że inwestor spełnił wszystkie wymagania, od których uzależnione jest zatwierdzenie przedłożonego przy wniosku z 20 lutego 2019 r. projektu budowlanego. Analiza akt administracyjnych nie wykazała niezgodności dokumentacji projektowej z przepisami. Złożony projekt jest kompletny i pozostaje zgodny z decyzją Wójta Gminy [...] z 10 września 2018 r. nr KNK.6730.7.2018 ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego, utrzymaną w mocy decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu z 17 grudnia 2018 r. znak SKO.1074.18. Decyzja ta została uzgodniona z Dyrektorem Roztoczańskiego Parku Narodowego. W projekcie stwierdzono w kontekście pkt 1 ppkt 13 rozdziału 7 rozporządzenia Ministra Środowiska z 19 kwietnia 2018 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony dla Roztoczańskiego Parku Narodowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1091), dalej: r.u.p.o., że dopuszcza się w tym akcie możliwość budowy neutralnych krajobrazowo obiektów służących poprawie jakości połączeń. W ocenie Wojewody Lubelskiego, Starosta [...] prawidłowo stwierdził, że sporna instalacja radiotelekomunikacyjna składająca się z dziewięciu anten sektorowych nie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco albo potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, przez co inwestor nie miał obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Odnosząc się do twierdzeń odwołujących, organ odwoławczy stwierdził, że w prowadzonym postępowaniu nie zachodziły warunki nakazujące jego zawieszenie na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., zgodzić się należało bowiem ze stanowiskiem Starosty [...], iż zagadnieniem wstępnym nie jest toczące się przed Wójtem Gminy [...] postępowanie w sprawie wygaszenia decyzji o zatwierdzeniu rozgraniczenia działek nr ew. [...] i [...]. Kwestia związana z ustaleniem przebiegu granicy pomiędzy ww. działkami podlegać może w sprawie ocenie wyłącznie z punktu widzenia art. 32 ust. 4 pkt 2 p.b.