Wyrok WSA w Lublinie z dnia 5 października 2023 r., sygn. II SA/Lu 529/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Asesor sądowy Anna Ostrowska Protokolant Starszy sekretarz sądowy Marzena Okoń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2023 r. sprawy ze skargi R. E. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 29 marca 2023 r. znak SKO.41/3629/LI/2022 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie decyzją z dnia 29 marca 2023 r., znak: SK0.41/3629/LI/2022 po ponownym rozpatrzeniu sprawy na wniosek R. E. na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. oraz art. 61 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r., poz. 741 ze zm., dalej jako u.p.z.p.) utrzymało w mocy decyzję własną z 25 lipca 2022 r., znak: SK0.41/2519/L1/2022 stwierdzającą nieważność decyzji Prezydenta Miasta Lublin z 3 grudnia 2021r., znak: AB-LA-II.6730.1.206.2021 ustalającej dla skarżącego warunki zabudowy dla inwestycji budowlanej polegającej na budowie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z możliwością usług na parterze wraz z urządzeniami budowlanymi i zagospodarowaniem terenu na działce nr ewid.[...] (obręb: [...], arkusz: [...]) położonej w Lublinie w pobliżu ul. [...].
Kolegium wyjaśniło, że postępowanie zostało wszczęte z urzędu postanowieniem z dnia 31 maja 2022r. w związku z wnioskiem [...] [...] z 30 maja 2022r., która została dopuszczona do udziału w tym postępowaniu w charakterze uczestnika na prawach strony.
Kolegium stwierdziło, że przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy rażąco naruszono przepisy dotyczące wyznaczania obszaru analizowanego, a także wyliczenia wskaźników zabudowy.
W odwołaniu R. E. nie zgodził się z tym stanowiskiem, gdyż jego zdaniem nie zachodzi podstawa nieważności z art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. czyli rażące naruszenie przepisów art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. i § 3 ust. 1 i 2, § 6 ust. 2, § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. 2003r., nr 164, poz. 1588), w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania decyzji o warunkach zabudowy, dalej jako "rozporządzenie". W sposób rażący można naruszyć wyłącznie przepis, którego brzmienie nie budzi wątpliwości, a przepisy o wyznaczeniu obszaru analizowanego do takich nie należą, dlatego wyznaczenie takiego obszaru wymaga specjalistycznej wiedzy urbanisty. Nie można też mówić o rażącym naruszeniu przepisów o ustalaniu parametrów nowej zabudowy, ponieważ nie odbiegają w sposób znaczący od parametrów istniejącej zabudowy jednorodzinnej, a odstępstwo od średniej uzasadnione jest wielomieszkaniowym charakterem. Poza tym zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna z usługami towarzyszącymi jest niesprzeczna z zabudową mieszkaniową jednorodzinną.