Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Wa 3144/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marta Kołtun-Kulik, asesor WSA Dorota Kozub-Marciniak (spr.), asesor WSA Mateusz Rogala, Protokolant referent Jolanta Replin, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi [...] S.A. w [...] na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. prawa własności nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Polskie Koleje Państwowe S.A. W [...] (dalej, jako: PKP) wniosły do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej (KKU) z dnia [...] października 2021 r. nr [...], którą organ, działając m.in. na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. po rozpatrzeniu odwołania Gminy [...], uchylił w całości decyzję Wojewody [...] z dnia [...] października 2019 r. znak [...] odmawiającą stwierdzenia nieodpłatnego nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. przez Gminę [...] prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, położonej w [...] przy ul. [...], obr. [...], oznaczonej jako działka [...] o pow. [...] ha (KW [...]) i stwierdził nieodpłatne nabycie, z mocy prawa, na rzecz Gminy [...], wymienionej wyżej działki.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ stwierdził, że Prezydent Miasta [...] wystąpił do Wojewody [...] o podjęcie rozstrzygnięcia w sprawie komunalizacji z mocy prawa nieruchomości położonej w [...] przy ul. [...], oznaczonej jako działka nr [...], wnosząc o wydanie decyzji administracyjnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm., powoływanej dalej jako ustawa z dnia 10 maja 1990 r.).
Wojewoda [...] decyzją z dnia [...] października 2019 r. odmówił stwierdzenia nieodpłatnego nabycia z mocy prawa nieruchomości, podnosząc, że zgodnie z archiwalnym wypisem z rejestru gruntów potwierdzającym fakt władania oraz sposób użytkowania nieruchomości, w dniu 27 maja 1990 r. działka [...] pozostawała we władaniu Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych i były zajęte pod infrastrukturę kolejową linii nr [...][...], w tym przyległy pas gruntu stanowiący teren ochronny, służący do realizacji przewozów kolejowych, co wg stanu prawnego na dzień 27 maja 1990 r. należało do właściwości organu administracji rządowej szczebla centralnego nadzorującego funkcjonowanie przedsiębiorstwa państwowego PKP.