Wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. III SA/Lu 229/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca), Sędzia WSA Anna Strzelec, Protokolant: Starszy asystent sędziego Radosław Kot, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lipca 2022 r. sprawy ze skargi E. Z. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia [...] marca 2022 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] marca 2022 r., nr [...], Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej z [...] listopada 2021 r., nr [...] o nałożeniu na E. Z. kary pieniężnej w wysokości 6000 zł za przejazd po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego o numerach rejestracyjnych [...] jak bez zezwolenia kategorii V.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:
W dniu 26 maja 2021 r. na terenie Drogowego przejścia Granicznego w Dorohusku podczas kontroli pojazdu członowego złożonego z dwuosiowego ciągnika siodłowego VOLVO o numerze rejestracyjnym [...] oraz trzyosiowej naczepy ciężarowej SCHMITZ CARGOBULL o numerze rejestracyjnym L. , wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, skontrolowane zostały wymiary oraz naciski osi pojazdu, którym przewożony był ładunek podzielny w postaci mrożonego mięsa łososia o łącznej wadze brutto 21 300 kg (960 kartonów ułożonych na 30 paletach).
Wynik dynamicznego ważenia pojazdu opisany w pkt 5a protokołu nr [...] z kontroli pojazdu przy wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z 26 maja 2021 r. wskazał na przekroczenie nacisku pojedynczej osi napędowej pojazdu o 200 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,74%) przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku pojedynczej osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.
Wyniki powtórnego ważenia pojazdu na wadze dynamicznej opisane w pkt 5a protokołu [...] potwierdziły przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu będącej osią napędową o 140 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,22%).