Wyrok WSA w Lublinie z dnia 21 czerwca 2022 r., sygn. III SA/Lu 155/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędzia WSA Anna Strzelec po rozpoznaniu w Wydziale III w dniu 21 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. B. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia 18 lutego 2022 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] lutego 2022 r., nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lubinie (dalej jako: "organ drugiej instancji" lub "organ odwoławczy") utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Naczelnika L. Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej z dnia [...] grudnia 2021 r., nr [...] (dalej jako: "organ pierwszej instancji") o wymierzeniu A. B. (dalej jako: "skarżąca") kary pieniężnej w kwocie 6.000 zł za przewóz po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym ładunku podzielnego – jak za brak zezwolenia kategorii V.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym.
W dniu 8 września 2021 r. na terenie przejścia granicznego w Dorohusku miała miejsce kontrola wyjeżdzającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu składającego się z dwuosiowego ciągnika marki Volvo (nr [...]) wraz z trzyosiową naczepą ciężarową marki Schmit Cargobull (nr rej. [...]). Kierowca pojazdu obywatel Ukrainy R. S. wykonywał przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz A. B. prowadzącej działalność po firmą B. w M. P..
Zakres i wyniki kontroli zostały opisane w protokole nr [...] z dnia 8 września 2021 r. oraz w protokole nr [...] z przeprowadzonej w tym samym dniu, na wniosek kierowcy, powtórnej kontroli. W pierwszym protokole kontroli (nr [...]) stwierdzono przekroczenie nacisku pojedynczej osi napędowej pojazdu o 180 kg, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,57 %. W drugim protokole kontroli (nr [...]) stwierdzono przekroczenie nacisku pojedynczej osi napędowej pojazdu o 160 kg, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,39 %.