Wyrok WSA w Lublinie z dnia 22 marca 2022 r., sygn. III SA/Lu 803/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędziowie Sędzia WSA Anna Strzelec Sędzia WSA Iwona Tchórzewska (sprawozdawca) po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] października 2021 r., nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika L. Urzędu Celno-Skarbowego w B. P. z dnia [...] sierpnia 2021 r., nr [...], nakładającą na skarżącą A. S. karę pieniężną w wysokości [...] zł jak za przejazd po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego.
Podstawę faktyczną powyższego rozstrzygnięcia stanowiły następujące ustalenia.
W dniu [...] kwietnia 2021 r. na terenie przejścia granicznego w [...] został poddany kontroli dwuosiowy ciągnik samochodowy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] z trzyosiową naczepą ciężarową marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] Pojazdem przewożony był ładunek w postaci produktów spożywczych o łącznej masie brutto [...] kg, umieszczony na 20 paletach. Pojazdem kierował [...] [...]. Kontrolowanym pojazdem wykonywany był przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz A. S., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą [...] A. S..
W trakcie kontroli, w wyniku dynamicznego ważenia pojazdu, stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku drugiej osi pojazdu, będącej pojedynczą osią napędową, o 500 kg, co stanowi przekroczenie o 4,35% dopuszczalnej wartości nacisku osi wynoszącej 11,5 tony. Wynik pomiaru został opisany w protokole nr [...] Na żądanie kierowcy przeprowadzono powtórne ważenie, którego wyniki opisano w protokole nr [...] W wyniku powtórnego ważenia stwierdzono przekroczenie nacisku drugiej osi będącej pojedynczą osią napędową pojazdu o 240 kg, co stanowi przekroczenie o 2,09 % dopuszczalnej wartości wynoszącej 11,5 tony. Jako wiążące przyjęto korzystniejsze dla skarżącej wyniki drugiego pomiaru.