Wyrok WSA w Lublinie z dnia 17 maja 2022 r., sygn. III SA/Lu 81/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Sędziowie: Sędzia WSA Jerzy Drwal Sędzia WSA Anna Strzelec (sprawozdawca) Protokolant: Referent Agnieszka Kuna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2022 r. sprawy ze skargi V. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 21 grudnia 2021 r. nr 0601-IGC.48.228.2021 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 21 grudnia 2021 r., Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej jako "DIAS", "organ odwoławczy") utrzymał w mocy decyzję Naczelnika L. Urzędu Celno-Skarbowego w B. P. (dalej jako "organ I instancji") z dnia 18 października 2021 r. o nałożeniu na V. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. (dalej jako "strona", "skarżąca", "Spółka") kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym jak za brak zezwolenia kategorii V.
Zaskarżona decyzja wydana została w następującym stanie sprawy.
W dniu 22 marca 2021 r. funkcjonariusze L. Urzędu Celno-Skarbowego w B. P. Oddziału Celnego Drogowego w D. podczas kontroli pojazdu członowego o numerach rejestracyjnych [...], dokonali pomiaru wymiarów zewnętrznych, nacisku osi oraz masy całkowitej pojazdu. Kontrolowanym pojazdem S. A. (obywatel UA) wykonywał w imieniu i na rzecz skarżącej przejazd w ramach międzynarodowego transportu drogowego rzeczy w postaci metioniny na 22 sztukach palet o łącznej masie brutto 22440 kg.
Wynik dynamicznego ważenia pojazdu opisany w protokole nr [...] wykazał przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu będącej osią napędową o 320 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 2,78%), przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku pojedynczej osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.
Wyniki powtórnego ważenia pojazdu na wadze dynamicznej opisane w protokole nr [...] potwierdziły przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu będącej osią napędową o 220 kg (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 1,91%).