Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 stycznia 2021 r., sygn. III SA/Lu 325/20
Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Marcinowski Sędziowie Sędzia WSA Anna Strzelec (sprawozdawca) Sędzia WSA Iwona Tchórzewska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu [...] stycznia 2021 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] marca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] marca 2020 r., Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej jako organ, organ odwoławczy albo organ II instancji), po rozpatrzeniu odwołania A. G. (dalej jako skarżący), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika L. Urzędu Celno- Skarbowego w B. P. (dalej jako organ I instancji) z [...] stycznia 2020 r. w przedmiocie nałożenia na skarżącego kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych jak za przejazd bez zezwolenia kategorii VII
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
W dniu [...] stycznia 2019 r. na terenie Drogowego Przejścia Granicznego w D. przy wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zespół pojazdów o nr rej. [...], którego kierowcą był V. V., wykonujący przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz skarżącego, został poddany kontroli, w ramach której dokonano pomiaru nacisków osi i parametrów zewnętrznych pojazdu. Pojazdem przewożony był towar w postaci wyrobów stalowych w 4 częściach o łącznej wadze brutto 19860 kg. Czynności dynamicznego ważenia nacisków osi pojazdu dokonano przy użyciu wagi samochodowej do ważenia pojazdów w ruchu, znak fabryczny DW 600, nr fabryczny 200314/2/1, posiadającej świadectwo legalizacji ponownej.
W wyniku ważenia dynamicznego, stwierdzono przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu będącej osią napędową o 1300 kg (tj. 11,3%) przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku pojedynczej osi napędowej wynoszącym 11,5 tony. Na żądanie kierowcy wykonano kolejny pomiar, który potwierdził przekroczenie nacisku drugiej osi pojazdu będącej osią napędową o 1440 kg (tj. 12,52%) przy dopuszczalnym przewidzianym przepisami prawa nacisku pojedynczej osi napędowej wynoszącym 11,5 tony. Do wyliczenia kary pieniężnej przyjęto protokół dokumentujący wynik pierwszego ważenia, jako korzystniejszy dla strony.