Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-06-16
Data publikacji: 2023-06-16

PIP podaje najnowsze dane o wypadkach przy pracy zdalnej

Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko uczestniczyła w posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przedmiotem obrad były m.in. zasady przeprowadzania oceny ryzyka i badania okoliczności wypadków przy pracy podczas wykonywania pracy zdalnej.

Państwowa Inspekcja Pracy posiada wiedzę o 22 zdarzeniach wypadkowych, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej. Pracodawcy, których pracownicy ulegli wypadkom, zrealizowali w tych przypadkach obowiązek zawiadomienia PIP. W wypadkach tych poszkodowane zostały 22 osoby (wszystkie zdarzenia były wypadkami pojedynczych osób), w tym 4 doznały ciężkich obrażeń ciała, 16 poniosło śmierć, a dla dwóch osób wypadki spowodowały czasową niezdolność do pracy (tzw. wypadki lekkie).

- Jedną z ról Państwowej Inspekcji Pracy jest pomoc pracodawcom we wdrażaniu przepisów, dotyczy to także przepisów dotyczących pracy zdalnej. Z punktu widzenia możliwości prowadzenia działań kontrolnych, ograniczonych rzecz jasna stanem zatrudnienia i liczbą funkcjonujących zakładów pracy, korzystniejsze jest zapobieganie nieprawidłowościom w realizacji przepisów, szczególnie nowo wprowadzanych, niż reagowanie na pojawiające się skargi pracowników – wskazała Katarzyna Łażewska-Hrycko.

W okresie od początku 2023 roku do pierwszych dni czerwca pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy udzielili prawie 1 300 porad z zakresu pracy zdalnej.

- Planujemy przygotowanie dodatkowych materiałów informacyjnych dotyczących tematyki pracy zdalnej, w szczególności skierowanych do najmniejszych zakładów pracy, których pracodawcy są zwykle najmniej zorientowani w pojawiających się zmianach prawnych i sposobach sprostania nowym obowiązkom – zadeklarowała Katarzyna Łażewska-Hrycko.

Od 7 kwietnia 2023 r. organy Państwowej Inspekcji Pracy rozpoczęły realizację tematu kontrolnego „Przestrzegania przepisów prawa pracy przy zatrudnianiu pracowników w formie zdalnej”. Do 1czerwca 2023 r. przeprowadzonych zostało 40 kontroli w zakładach pracy w różnych sektorach gospodarczych.

Większość ze skontrolowanych podmiotów (35) działała w sektorze prywatnym, a 5 w sektorze publicznym. W skontrolowanych zakładach pracy pracownicy świadczyli:

  • w 10 przypadkach pracę zdalną całkowitą,
  • w 26 przypadkach pracę zdalną częściową,
  • w 22 przypadkach pracę zdalną okazjonalną,
  • w 19 przypadkach pracę zdalną na polecenie pracodawcy.

Nieprawidłowości ujawnione w toku czynności kontrolnych dotyczyły m.in.:

  • nieprawidłowej treści regulaminu pracy zdalnej,
  • podjęcia ustaleń w sprawie zasad wykonywania pracy zdalnej w ramach regulaminu, zamiast w porozumieniu z organizacjami związków zawodowych działającymi u pracodawcy,
  • nieuzgodnienia treści regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników,
  • nieuzupełnienia informacji z art. 29 § 3 Kodeksu pracy o dodatkowe informacje, związane z pracą zdalną,
  • braku dokumentacji oceny ryzyka zawodowego uzupełnionej o zagadnienia związane z wykonywaniem pracy zdalnej,
  • niezapoznania pracowników świadczących pracę zdalną z dokonaną oceną ryzyka zawodowego,
  • braku wymaganej przepisami pisemnej informacji, na podstawie wyników oceny ryzyka zawodowego,
  • nieustalenia wysokości ryczałtu z tytułu zwrotu kosztów wykonywania pracy zdalnej oraz nienaliczenia i niewypłacenia uprawnionym pracownikom tego świadczenia za dany miesiąc,
  • brak pisemnych oświadczeń pracowników dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
  • nieustalenia w porozumieniach zawartych z pracownikami terminu wypłaty ryczałtu, sposobu potwierdzania obecności, nieprawidłowości w zakresie regulacji dotyczącej kontroli pracy zdalnej,
  • nieokreślenia warunków stosowania pracy zdalnej w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i organizacjami związkowymi.

Członkowie Rady Ochrony Pracy pytali przedstawicieli PIP m.in. o możliwości kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy w mieszkaniach prywatnych, a także rozwiązania prawne dotyczące organizacji pracy zdalnej obowiązujące w innych państwach.

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00