PIP podaje najnowsze dane o wypadkach przy pracy zdalnej
Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko uczestniczyła w posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przedmiotem obrad były m.in. zasady przeprowadzania oceny ryzyka i badania okoliczności wypadków przy pracy podczas wykonywania pracy zdalnej.
Państwowa Inspekcja Pracy posiada wiedzę o 22 zdarzeniach wypadkowych, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej. Pracodawcy, których pracownicy ulegli wypadkom, zrealizowali w tych przypadkach obowiązek zawiadomienia PIP. W wypadkach tych poszkodowane zostały 22 osoby (wszystkie zdarzenia były wypadkami pojedynczych osób), w tym 4 doznały ciężkich obrażeń ciała, 16 poniosło śmierć, a dla dwóch osób wypadki spowodowały czasową niezdolność do pracy (tzw. wypadki lekkie).
- Jedną z ról Państwowej Inspekcji Pracy jest pomoc pracodawcom we wdrażaniu przepisów, dotyczy to także przepisów dotyczących pracy zdalnej. Z punktu widzenia możliwości prowadzenia działań kontrolnych, ograniczonych rzecz jasna stanem zatrudnienia i liczbą funkcjonujących zakładów pracy, korzystniejsze jest zapobieganie nieprawidłowościom w realizacji przepisów, szczególnie nowo wprowadzanych, niż reagowanie na pojawiające się skargi pracowników – wskazała Katarzyna Łażewska-Hrycko.
W okresie od początku 2023 roku do pierwszych dni czerwca pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy udzielili prawie 1 300 porad z zakresu pracy zdalnej.
- Planujemy przygotowanie dodatkowych materiałów informacyjnych dotyczących tematyki pracy zdalnej, w szczególności skierowanych do najmniejszych zakładów pracy, których pracodawcy są zwykle najmniej zorientowani w pojawiających się zmianach prawnych i sposobach sprostania nowym obowiązkom – zadeklarowała Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Od 7 kwietnia 2023 r. organy Państwowej Inspekcji Pracy rozpoczęły realizację tematu kontrolnego „Przestrzegania przepisów prawa pracy przy zatrudnianiu pracowników w formie zdalnej”. Do 1czerwca 2023 r. przeprowadzonych zostało 40 kontroli w zakładach pracy w różnych sektorach gospodarczych.
Większość ze skontrolowanych podmiotów (35) działała w sektorze prywatnym, a 5 w sektorze publicznym. W skontrolowanych zakładach pracy pracownicy świadczyli:
- w 10 przypadkach pracę zdalną całkowitą,
- w 26 przypadkach pracę zdalną częściową,
- w 22 przypadkach pracę zdalną okazjonalną,
- w 19 przypadkach pracę zdalną na polecenie pracodawcy.
Nieprawidłowości ujawnione w toku czynności kontrolnych dotyczyły m.in.:
- nieprawidłowej treści regulaminu pracy zdalnej,
- podjęcia ustaleń w sprawie zasad wykonywania pracy zdalnej w ramach regulaminu, zamiast w porozumieniu z organizacjami związków zawodowych działającymi u pracodawcy,
- nieuzgodnienia treści regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników,
- nieuzupełnienia informacji z art. 29 § 3 Kodeksu pracy o dodatkowe informacje, związane z pracą zdalną,
- braku dokumentacji oceny ryzyka zawodowego uzupełnionej o zagadnienia związane z wykonywaniem pracy zdalnej,
- niezapoznania pracowników świadczących pracę zdalną z dokonaną oceną ryzyka zawodowego,
- braku wymaganej przepisami pisemnej informacji, na podstawie wyników oceny ryzyka zawodowego,
- nieustalenia wysokości ryczałtu z tytułu zwrotu kosztów wykonywania pracy zdalnej oraz nienaliczenia i niewypłacenia uprawnionym pracownikom tego świadczenia za dany miesiąc,
- brak pisemnych oświadczeń pracowników dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
- nieustalenia w porozumieniach zawartych z pracownikami terminu wypłaty ryczałtu, sposobu potwierdzania obecności, nieprawidłowości w zakresie regulacji dotyczącej kontroli pracy zdalnej,
- nieokreślenia warunków stosowania pracy zdalnej w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i organizacjami związkowymi.
Członkowie Rady Ochrony Pracy pytali przedstawicieli PIP m.in. o możliwości kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy w mieszkaniach prywatnych, a także rozwiązania prawne dotyczące organizacji pracy zdalnej obowiązujące w innych państwach.
Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy