Pracodawcy mają obowiązek przekazać oświadczenia o PPE do 31 stycznia
Do 31 stycznia 2025 r. pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek przekazać do PFR oświadczenia o liczbie pracowników i uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych, zatrudnionych u danego pracodawcy na 1 stycznia danego roku kalendarzowego. Jeżeli partycypacja w PPE na 1 stycznia będzie niższa niż 25% osób zatrudnionych pracodawca będzie musiał wdrożyć PPK.
Styczeń 31
Pracodawcy mają obowiązek przekazać do PFR oświadczenia o liczbie pracowników i uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE) zatrudnionych u danego pracodawcy na 1 stycznia i na 1 lipca w danym roku kalendarzowym. Takie oświadczenie pracodawcy powinni przekazać elektronicznie albo w postaci papierowej 2 razy w roku, odpowiednio do 31 stycznia i do 31 lipca.
W celu sprawnej realizacji tego obowiązku PFR umożliwia przekazanie tych danych w sposób elektroniczny, za pomocą specjalnego formularza. Od 2 stycznia br. PFR wysyła do przedsiębiorców prowadzących PPE indywidualne kody TOKEN. Wraz z numerem NIP umożliwiają one zalogowane się na stronie www, na której znajduje się formularz.
Spadek partycypacji w PPE może powodować obowiązek wdrożenia PPK
Z uprawnienia do niewdrożenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK) z uwagi na prowadzenie PPE mógł skorzystać podmiot zatrudniający, który - w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK (przepisy przejściowe) - prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o PPE.
Uprawnienie do niestosowania przepisów ustawy o PPK nie jest bezterminowe. Przestaje ono obowiązywać począwszy od dnia:
- zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
- ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia,
- likwidacji PPE,
- opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania podmiotu zatrudniającego,
- następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.
Terminy wdrożenia PPK
W przypadku, gdy stan partycypacji w PPE na 1 stycznia jest niższy niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym (zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK), zwolnienie tego podmiotu z obowiązku wdrożenia PPK przestaje obowiązywać następnego dnia po tej dacie.
W takiej sytuacji należy - w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) - zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK, oraz - nie później niż na 10 dni roboczych przed upływem tego terminu - umowę o zarządzanie PPK.
Autor: Ł. Skoczeń
Portal PPK