Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 2286/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska, Sędzia WSA Karolina Kisielewicz (spr.), Sędzia WSA Ewa Kwiecińska, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 lutego 2022 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na rzecz skarżącego M. S. kwotę 200 (słownie: dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
M. S. w dniu 19 sierpnia 2021 r. wniósł do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych skargę na nieprawidłowości w procesie przetwarzania jego danych osobowych przez Ministra Cyfryzacji oraz Pocztę Polską S.A. z siedzibą w [...].
Skarżący podniósł, że w dniu 22 kwietnia 2020 r. Minister Cyfryzacji przekazał jego dane zawarte w rejestrze PESEL Poczcie Polskiej S.A., uzasadniając to koniecznością realizacji zadań związanych z organizacją wyborów prezydenckich wyznaczonych na 10 maja 2020 r.
Zdaniem M. S. podstawą przetwarzania jego danych osobowych nie mogła być powołana przez Ministra Cyfryzacji decyzja z 16 kwietnia 2020 r. (znak: [...]), którą Prezes Rady Ministrów polecił Poczcie Polskiej S.A. z siedzibą w [...] podjęcie niezbędnych czynności zmierzających do przygotowania przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r., w trybie korespondencyjnym, ponieważ podstawa taka musi wynikać z przepisów rangi ustawowej. Źródłem obowiązków operatora wyznaczonego, dotyczących realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie jest polecenie (decyzja czy inne rozstrzygnięcie) jakiegokolwiek organu administracji rządowej (o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374), w brzmieniu obowiązującym od 31 marca do 18 kwietnia 2020 r. Co więcej, z art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r., poz. 695) wynika, że nałożenie obowiązków na operatora pocztowego przez organy administracji rządowej mogło dotyczyć wyłącznie obowiązków innych niż te związane z organizacją wyborów prezydenckich.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right