Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 marca 2022 r., sygn. II SA/Wa 3181/21
Ochrona danych osobowych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Góra - Błaszczykowska, Sędzia WSA Karolina Kisielewicz (spr.), Sędzia WSA Joanna Kruszewska - Grońska, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym dniu 29 marca 2022 r. sprawy ze skargi S. S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych 1. uchyla zaskarżoną decyzję w zakresie punktu 1; 2. zasądza od Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na rzecz S. S.A. z siedzibą w [...] kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
M. N. w piśmie z 9 lipca 2020 r. wniósł skargę do Prezesa Ochrony Danych Osobowych na niezgodne z prawem przetwarzanie przez S. S.A. z siedzibą w [...] jego danych osobowych, ich udostępnienie do Biura Informacji Kredytowej S.A. z siedzibą w [...] oraz niespełnienie wobec skarżącego obowiązku informacyjnego.
Skarżący podał, że z art. 105 ust.1 i ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2020r., poz. 1896) wynika, że bank ma obowiązek udzielenia informacji stanowiących tajemnicę bankową m. in. innym bankom oraz innym instytucjom ustawowo upoważnionym do udzielenia kredytów, w zakresie, w jakim informacje te są niezbędne w związku z udzielaniem kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń. Stosownie do art. 105a tej ustawy, informacje te mogą być przetwarzane w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego. Skarżący wyjaśnił, że spłacił wszelkie zobowiązania wobec Banku (z tytułu umowy o kredyt studencki z [...] stycznia 2012 r. oraz karty kredytowej z [...] listopada 2008 r.), mimo to Bank nadal przetwarza jego dane osobowe, udostępniając je BIK S.A. bez jego zgody. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 sierpnia 2005 r. sygn. akt II SA/Wa 547/04 wywiódł, że po wygaśnięciu zobowiązania Bank powinien bezzwłocznie usunąć z rejestrów wszelkie informacje dotyczące dotychczasowego klienta.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right