Krajowy Rejestr Zadłużonych – praktyczne résumé
KRZ w formie elektronicznej usprawnił procedowanie w sprawach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Nie wyeliminował jednak całkowicie papierowego obiegu dokumentów. Co więcej, przygotowanie wniosku o upadłość wymaga więcej pracy niż poprzednio
Przypomnijmy, że na mocy ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, która weszła w życie 1 grudnia 2021 r., został stworzony system teleinformatyczny takiego rejestru (dalej: KRZ), służący m.in. prowadzeniu postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Zgodnie z przepisami przejściowymi wnioski:
- o ogłoszenie upadłości,
- o otwarcie postępowania o zatwierdzenie układu na zgromadzeniu wierzycieli,
- o wszczęcie wtórnego postępowania upadłościowego,
- o uznanie orzeczenia o wszczęciu zagranicznego postępowania upadłościowego,
- restrukturyzacyjne,
- o stwierdzenie wykonania, zmianę albo uchylenie układu lub
- o orzeczenie zakazu, o którym mowa w art. 373 ust. 1 ustawy – Prawo upadłościowe
‒ złożone po 1 grudnia 2021 r., muszą zostać przekazane za pośrednictwem KRZ.
W konsekwencji nie jest już możliwe wszczęcie postępowania na podstawie papierowego dokumentu.
Bez konta ani rusz
Obecnie ogłoszenie upadłości lub otwarcie restrukturyzacji może nastąpić wyłącznie na skutek wniosku złożonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego KRZ. Jednak złożenie wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego lub ogłoszenie upadłości wymaga posiadania konta na Portalu Rejestrów Sądowych (dalej: PRS), które służy do obsługi zarówno Krajowego Rejestru Sądowego, jak i KRZ. Aby móc założyć takie konto w PRS, należy posługiwać się odpowiednimi kanałami elektronicznymi ‒ najpopularniejsze to profil zaufany albo kwalifikowany podpis elektroniczny. Możliwe jest także założenie konta przy wykorzystaniu bankowości elektronicznej, aplikacji mObywatel lub za pomocą e-Dowodu.