Pracownik wysłał SMS-a, że rezygnuje z pracy? Sprawdź, co z tym zrobić
Jeden z naszych pracowników SMS-em poinformował swojego przełożonego, że rezygnuje z pracy i więcej się w niej nie pojawi. Jakie działania w tej sytuacji powinniśmy podjąć? Czy mamy potraktować taką wiadomość jak wypowiedzenie? Czy jego nieobecność należy traktować jak nieusprawiedliwioną i zastosować odpowiednie sankcje z tego tytułu?
Aby odpowiedzieć na te pytania, na początku trzeba przyjrzeć się obowiązkom pracodawcy dotyczącym wypowiadania umów o pracę. Kodeks pracy (dalej: k.p.) nakłada na pracodawcę wiele obowiązków formalnych, które należy spełnić, aby wypowiedzenie umowy zawartej z pracownikiem było zgodne z prawem.
Wymagania formalne wobec wypowiedzenia
W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas określony/nieokreślony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. W orzecznictwie i doktrynie dominuje pogląd, że przyczyna wypowiedzenia powinna być prawdziwa i konkretna. Nie wystarczy ogólnikowy zwrot (np. utrata zaufania do pracownika) lub powtórzenie wyrażeń ustawowych (np. naruszenie obowiązków pracowniczych), jeżeli nie jest to połączone z wykazaniem konkretnych okoliczności, które taki ogólny wniosek uzasadniają (teza XI uchwały pełnego składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego z 27 czerwca 1985 r., sygn. akt III PZP 10/85 – M.P. nr 24, poz.192).