Jak wykazać na dzień bilansowy ujemne salda na kontach przychodów i kosztów finansowych
W sierpniu jest już za nami żmudny proces zamykania ksiąg rachunkowych. Sprawozdanie finansowe wraz z informacją dodatkową stanowi bogate źródło informacji o przedsiębiorstwie. Jakie „tajemnice” możemy odkryć dzięki tym zestawieniom?
Lata 2014-2015 to okres zmian w prawie bilansowym, których istotą było wprowadzenie ułatwień w sprawozdawczości finansowej dla najmniejszych jednostek, tj. jednostek mikro. Opracowanie to kompleksowo przedstawia warunki pozwalające uznać dany podmiot za taką jednostkę, omawia uproszczenia i zwolnienia, z których mogą one korzystać, a także wskazuje, w jaki sposób powinny one sporządzić roczne sprawozdanie
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Jedną z podstawowych zasad rachunkowości jest zasada ostrożnej wyceny (art. 7 ust. 1 uor). Nakazuje ona wyceniać aktywa ostrożnie, a jednocześnie obiektywnie. Oznacza to konieczność uwzględniania przy wycenie bilansowej aktywów także zmniejszeń wartości użytkowej lub wartości handlowej składników aktywów (należności, zapasów, środków trwałych). Utworzone w ten sposób odpisy aktualizujące zmniejszają
Pracuję w firmie produkującej napoje. Do przeprowadzenia analizy, której celem jest ocena funkcjonowania firmy, otrzymuję mnóstwo danych finansowych. Interesuje mnie możliwość wstępnej analizy ryzyk, na jakie narażona jest spółka. W jaki sposób mogę szybko zidentyfikować główne ryzyka dla mojej firmy i uzyskać informacje dotyczące tych zagrożeń?
„Poradnik” omawia zasady sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2004 r. przez kontynuujące działalność gospodarczą jednostki, które nie są bankami, biurami maklerskimi, funduszami powierniczymi, funduszami emerytalnymi oraz zakładami ubezpieczeń. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, sprawozdanie składa się przynajmniej z wprowadzenia, bilansu, rachunku zysków i strat oraz dodatkowych informacji
Zasady sporządzania bilansu jednostki za 2003 rok zostały szczegółowo przedstawione w pierwszej części opracowania. Druga część opracowania „Sprawozdania finansowe za 2003 rok” przedstawia pozostałe elementy sprawozdania finansowego jednostki, tj. wprowadzenie do sprawozdania finansowego, rachunek zysków i strat, dodatkowe informacje i objaśnienia, jak również zestawienia zmian w kapitale (funduszu
W poprzedniej części artykułu zamieszczonego w nr 30 „Doradcy Podatnika” mogliście Państwo przeczytać o tworzeniu rezerwy i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Obecnie przedstawiamy poszczególne etapy prac związanych z prezentacją podatku odroczonego.
W poprzedniej części artykułu przedstawiliśmy problemy inwentaryzacji, sposobów jej przeprowadzania oraz kolejne etapy ustalania wyniku finansowego firmy.
Jedną z nowości wprowadzonych od 1 stycznia 2002 r. do ustawy o rachunkowości są zasady ewidencji księgowej instrumentów finansowych. Szczególne trudności sprawia prawidłowe ewidencjonowanie instrumentów pochodnych, czyli opcji oraz kontraktów typu futures i forward.
Informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych dokonywanych na koniec okresu obrotowego poddawane są ocenie, którą formułuje się na podstawie analizy finansowej. Jej podstawę stanowią wielkości ekonomiczne wyrażone w jednostkach pieniężnych, zawarte w bilansie, rachunku zysków i strat oraz w sprawozdaniu z przepływów pieniężnych. Charakteryzują one stan finansowy przedsiębiorstwa oraz wyniki ekonomiczne
Zwykle najtrudniejsza praca księgowych związana jest z zamknięciem roku obrotowego, a przeniesienie danych do bilansu otwarcia przebiega w sposób automatyczny. W tym roku jednak dane sprawozdania finansowego wymagają dostosowania do wymogów znowelizowanej ustawy o rachunkowości. Oznacza to konieczność wprowadzenia wielu korekt, i to nie tylko do bilansu, ale również do rachunku zysków i strat oraz
Wielu członków zarządów spółek z o.o. nie zdaje sobie sprawy, jak rozległe obowiązki w zakresie rachunkowości na nich ciążą. Sankcje za ich niedopełnienie mogą być bardzo dotkliwe zarówno dla spółki, jak i osób odpowiedzialnych.