Poradnia Samorządowa
Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na nagrody z logo i bez logo firmy oraz na poczęstunek.
Uznanie Rekompensaty za wynagrodzenie za świadczone na rzecz Gminy usługi i włączenie jej do podstawy opodatkowania, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z kosztami bezpośrednimi dotyczącymi powierzonego zadania, brak obowiązku naliczenia podatku VAT od przysporzeń w postaci wkładu na kapitał zakładowy oraz obowiązek naliczenia podatku VAT od przysporzeń w postaci dopłat do kapitału
Choć przepisy dotyczące uczestnictwa wójtów, burmistrzów, prezydentów miast w procesie wydawania zezwoleń odpadowych obowiązują od 5 września 2018 r., to nadal budzą wątpliwości. Krakowski sąd administracyjny niedawno rozstrzygnął część z nich
Samorządy nie muszą uruchamiać środków własnych w pełnym zakresie, bo fundusz może zapłacić za wykonane prace. Jednak zdaniem ekspertów to nie rozwiązuje wszystkich problemów gmin. A także problemu osób fizycznych, którym nieznani sprawcy podrzucili odpady
Czy gmina dla wybranego obszaru swojej działalności, jakim jest działalność wodno-kanalizacyjna, może ustalić inny prewspółczynnik VAT niż dla pozostałych obszarów? A jeśli tak, to jakie kryterium ma służyć do samodzielnego ustalania prewspółczynnika?
Nie może zatrzymywać ich na swoim koncie, bo środki te stanowią dochód JST. Co prawda nie wynika to wprost z przepisów, ale przypominają o tym RIO i uwagę na to zwracała NIK. W dużej mierze dlatego, że to, do kogo należą wpływy, źle interpretują same samorządy
PROBLEM Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmuje się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Jest to sp. z o.o. Jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymała fakturę od kontrahenta w dniu 8 listopada 2022 r. Data wystawienia i data sprzedaży widniejące na fakturze to 31 października 2022 r. Spółkę powiadomiono, że podmiot zakończył działalność w dniu 31 października 2022 r. Na tzw. „białej Liście” widnieje
Ostatnia nowelizacja k.s.h. nałożyła za zarządy spółek obowiązek przekazywania informacji i dokumentów na żądanie rady nadzorczej. Brak jego realizacji podlega karze na podstawie przepisów ustawy. Niesie to istotne konsekwencje dla kierujących instytucjami państwowymi i samorządowymi. Osoby takie, będąc jednocześnie członkami rad nadzorczych spółek komunalnych, mają prawny obowiązek zgłoszenia popełnienia
13 października 2022 r. wchodzą w życie obszerne zmiany kodeksu spółek handlowych, wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 807; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561). Wśród nich są m.in. istotne modyfikacje w przepisach regulujących działalność rad nadzorczych w spółkach kapitałowych. Dotyczą one również spółek komunalnych
W październiku 2022 r. wejdą w życie zmiany, na które będą musiały zareagować jednostki samorządu terytorialnego, wspólnicy i akcjonariusze. Wprowadzą one niepotrzebny chaos w obrocie gospodarczym
Nowa danina obciąży m.in. spółki komunikacji miejskiej i wodociągowo-kanalizacyjne, pogłębiając ich problemy finansowe i zwiększając ryzyko bankructw. Do rządu płyną apele o zmianę przepisów
Współpraca się opłaca - tak mówi większość miast i gmin, które w ramach grup zakupowych razem negocjują tańsze usługi. Ale są i takie, którym współdziałanie z innymi zaczyna ciążyć. Ma to jednak miejsce niezwykle rzadko i jest to zazwyczaj konsekwencją błędów popełnionych na etapie nawiązywania związku czy porozumienia
Podleganie opodatkowaniu realizowanych przez Wnioskodawcę (za pośrednictwem Zakładu) odpłatnych transakcji zewnętrznych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję wyliczoną dla Zakładu.
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowiących mienie przekształcanego zakładu budżetowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie amortyzacji podatkowej środków trwałych w części dotyczącej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawych sfinansowanych ze środków własnych przekształcanego zakładu budżetowego oraz w części dotyczącej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawych sfinansowanych, które zakład budżetowy otrzymał od gminy w trwały zarząd.