Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-03-07

aktualności

Spółka zarządzająca mieniem gminy musi oddać jej pieniądze

Nie może zatrzymywać ich na swoim koncie, bo środki te stanowią dochód JST. Co prawda nie wynika to wprost z przepisów, ale przypominają o tym RIO i uwagę na to zwracała NIK. W dużej mierze dlatego, że to, do kogo należą wpływy, źle interpretują same samorządy

Zgodnie z art. 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679; dalej: u.g.k.) JST mogą wykonywać zadania własne m.in. w formie utworzonego przez siebie w tym celu podmiotu gospodarczego, w szczególności spółki prawa handlowego, działającej z wykorzystaniem ulokowanego w niej mienia komunalnego, tj. nieruchomości komunalnych, budynków mieszkalnych lub użytkowych (na mocy specjalnych umów). Przy czym do obowiązków spółek należy utrzymywanie samorządowych nieruchomości w należytym stanie technicznym, prowadzenie ewidencji czy wreszcie naliczanie i pobieranie czynszów. Podmioty te mogą również się zajmować innymi zadaniami, w tym np. administrowaniem obiektami cmentarnymi. Niestety przepisy wprost nie wskazują, czyim dochodem są uzyskane pieniądze, które trafiły do spółki komunalnej w związku z gospodarowaniem mieniem należącym do JST. Nie oznacza to jednak, że w tym zakresie jest pełna dowolność. Z prawnego punktu widzenia nie ma bowiem wątpliwości, że spółka komunalna powinna „rozliczyć się” ze środków, które uzyskuje, wykorzystując mienie samorządowe. A więc odprowadzić do budżetu samorządowego m.in. pobrane czynsze z tytułu umów najmu czy dzierżawy tego mienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00