Artykuł
Prewspółczynnik VAT dla działalności wodno-kanalizacyjnej gminy
Czy gmina dla wybranego obszaru swojej działalności, jakim jest działalność wodno-kanalizacyjna, może ustalić inny prewspółczynnik VAT niż dla pozostałych obszarów? A jeśli tak, to jakie kryterium ma służyć do samodzielnego ustalania prewspółczynnika?
Inaczej mówiąc, czy gmina może w ramach tej działalności odejść od sposobu ustalania prewspółczynnika określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (dalej: rozporządzenie MF)? Kwestię tę omówimy w kontekście aktualnego orzecznictwa.
To, że podatnik „może zastosować inny, bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji”, należy rozumieć w ten sposób, że podatnik może zastosować tylko taki spośród innych sposobów określenia proporcji, którzy rzeczywiście jest bardziej reprezentatywny niż sposób wskazany w rozporządzeniu MF.
Indywidualny prewspółczynnik
To, że gmina ma prawo do zastosowania indywidualnie wyliczonego prewspółczynnika, nie ulega wątpliwości. Ustawowym warunkiem zastosowania innego sposobu określenia proporcji jest jednak wykazanie, że sposób wskazany w rozporządzeniu MF nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć oraz że ów inny przyjęty przez gminę sposób jest w tym zakresie reprezentatywny. Przy czym należy mieć na uwadze, że nie ma dowolności w uznaniu przez podatnika, że wybrany przez niego sposób określenia proporcji będzie najbardziej odpowiedni. Gmina spośród innych sposobów określania proporcji może zastosować wyłącznie taki, który faktycznie jest bardziej reprezentatywny niż sposób wskazany w rozporządzeniu MF (por. wyrok WSA w Bydgoszczyz 16 marca 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 39/20).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right