Jak przygotować się do zmian 2024 w podatkach i rachunkowości
Zdarza się, że dyscyplinujemy naszych pracowników karami porządkowymi. Czy wpływy z tytułu nałożonych na pracowników pieniężnych kar porządkowych za naruszenie przepisów bhp możemy przeznaczyć na nagrody dla osób wyróżniających się swoją postawą w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy? - pyta Czytelnik z Olsztyna
Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. W części A należy przechowywać dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w części C - dokumenty w zakresie ustania stosunku pracy. Natomiast w nowej części D akt osobowych należy składać dokumenty dotyczące ponoszenia
Do regulaminu pracy chcemy wpisać postanowienie, że zanim pracodawca wymierzy pracownikowi karę porządkową, będzie mógł dać mu pisemne ostrzeżenie. Trzy kolejne ostrzeżenia będą skutkowały tym, że za jakiekolwiek kolejne uchybienie pracownika w pracy będzie stosowane upomnienie, nagana lub wypowiedzenie umowy o pracę. Ostrzeżenia zostaną usunięte z akt pracownika po roku nienagannej pracy. Uważamy,
Nasza pracownica wniosła sprzeciw od kary upomnienia. Kadrowa skierowała pismo do związku zawodowego z pytaniem, czy reprezentuje on pracownicę, i poprosiła o odpowiedź w ciągu 3 dni. W tym czasie kadrowa zachorowała i dopiero po 16 dniach od wniesienia sprzeciwu przekazała pracownicy pismo o odrzuceniu sprzeciwu przez pracodawcę. Związek nie udzielił żadnej odpowiedzi. Czy z powodu choroby kadrowej
Pracodawca chce wprowadzić dla pracowników biurowych obowiązek noszenia w pracy strojów według określonych wytycznych, w szczególności w zakresie rodzaju, stylu, kolorystyki, długości itp. W stosunku do tej grupy pracowników pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia odzieży roboczej. Czy i w jakiej formie pracodawca może nałożyć na pracowników taki obowiązek? Jakimi środkami dyscyplinującymi w tym zakresie
Jedną z najważniejszych cech stosunku pracy jest podporządkowanie pracownika pracodawcy. Pracownik wykonuje pracę pod kierownictwem i na polecenie pracodawcy. Aby pracodawca wiedział, czy pracownik realizuje te zadania w sposób należyty, muszą być oceniane efekty jego pracy. Jeżeli pracownik niewłaściwie wykonuje swoje obowiązki, pracodawca może rozwiązać z nim umowę o pracę za wypowiedzeniem, a w
Odpowiedzialność porządkowa pracowników uregulowana w Kodeksie pracy to możliwość ponoszenia przez pracowników negatywnych konsekwencji ich nieodpowiedniego zachowania mającego związek z wykonywaną pracą. Zastosowanie odpowiedniej kary porządkowej jest wynikiem subiektywnej oceny przez pracodawcę zachowania pracownika, z którą zatrudniony może się nie zgodzić, wszczynając odpowiednią procedurę odwoławczą
Pracownik niezdolny do pracy z powodu choroby jest chroniony przed zwolnieniem. Długość okresu ochronnego jest jednak ściśle określona i po jego upływie pracodawca może rozwiązać z pracownikiem umowę, nawet jeżeli jest on nadal niezdolny do pracy.
Za nieprzestrzeganie ustalonego porządku pracy na pracownika może być nałożona kara porządkowa. Informację na ten temat pracodawca umieszcza w aktach osobowych pracownika. Wpis usuwa się z akt po roku nienagannej pracy.
Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc go pracodawca jest jednak ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw, rozporządzeń), z którymi nie może być on sprzeczny i mniej od nich korzystny. Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe.
Kierowniczka działu księgowości naszej firmy zleciła pracownicy swojego działu wykonanie części pilnej pracy za inną pracownicę, która wzięła 3 dni urlopu na żądanie. Pracownica poprosiła o wydanie tego polecenia na piśmie i odmówiła wykonania ustnego polecenia. Czy kierowniczka powinna na piśmie zlecić swojej podwładnej wykonanie innej pracy?
Jednym z rodzajów odpowiedzialności, z jaką może się zetknąć pracownik w firmie, jest odpowiedzialność porządkowa. Jest ona dość często stosowana przez pracodawców, wszak mogą oni oczekiwać od pracowników określonego zachowania i stosowania się do ich zaleceń. Przepisy szczegółowo określają, za jakie przewinienia można ukarać pracownika karą porządkową. Pracownicy nie są jednak pozbawieni ochrony,
Gdzie powinnam wpisywać kary porządkowe nałożone na pracowników, którzy nie przestrzegają zasad porządkowych panujących w naszym zakładzie pracy? Co powinnam robić z wpisami o karach, które usuwam z akt z powodu ich zatarcia? Czy takie kary uznane za niebyłe można przechowywać w oddzielnej teczce?
Ukaraliśmy pracownika karą nagany za nietrzeźwość w pracy. Pracownik złożył sprzeciw od tej kary, argumentując swój stan nietrzeźwości koniecznością wypicia lampki wina na obiedzie z kontrahentem. Związek zawodowy stanął w obronie pracownika. Czy w takiej sytuacji zamiast nagany możemy dać pracownikowi upomnienie?
Nasz pracownik, zatrudniony na pełny etat, powinien otrzymać za sierpień br. wynagrodzenie w wysokości 1317 zł. Przysługuje mu również dofinansowanie "wczasów pod gruszą" z zfśs w wysokości 500 zł. W tym roku otrzymał już świadczenia socjalne z zfśs o wartości 400 zł. Z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy 10 sierpnia br. nałożyliśmy na niego karę pieniężną w wysokości 50 zł. W tym samym
Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić
Ze względu na nowelizację Kodeksu pracy pracodawcy powinni zmienić treść obowiązujących u nich regulaminów pracy. Niektórzy już tego dokonali, inni nie przywiązują do tego wagi lub wciąż zastanawiają się, jak zrobić to prawidłowo.