Porada
Jak zgodnie z prawem dyscyplinować pracowników
Odpowiedzialność porządkowa pracowników uregulowana w Kodeksie pracy to możliwość ponoszenia przez pracowników negatywnych konsekwencji ich nieodpowiedniego zachowania mającego związek z wykonywaną pracą. Zastosowanie odpowiedniej kary porządkowej jest wynikiem subiektywnej oceny przez pracodawcę zachowania pracownika, z którą zatrudniony może się nie zgodzić, wszczynając odpowiednią procedurę odwoławczą.
Kwestie stosowania wobec pracowników kar porządkowych, jak również możliwości odwołania się pracowników w tym zakresie szczegółowo regulują odpowiednie przepisy Kodeksu pracy, które nie mogą być zmieniane na niekorzyść pracownika w drodze postanowień umów o pracę bądź uregulowań wewnątrzzakładowych. Pracodawca ma jednak obowiązek wskazania w przepisach regulaminu pracy kar porządkowych, jakie na podstawie Kodeksu pracy mogą być stosowane wobec pracowników.
Kto wymierza karę
Podmiotem wyłącznie uprawnionym do stosowania wobec pracowników kar porządkowych jest pracodawca. To on każdorazowo musi podjąć decyzję o tym, czy określone zachowanie pracownika będzie ukarane, jak również, jakiego rodzaju karę można wymierzyć pracownikowi. Nie ma jednak przeszkód, aby w związku ze strukturą organizacyjną zakładu pracy pracodawca upoważnił do stosowania kar porządkowych np. kierowników wydzielonych terenowych jednostek organizacyjnych. Kwestia ta powinna być uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych.
Pracodawca może również indywidualnie upoważnić określone osoby do stosowania wobec pracowników kar porządkowych, tak jak upoważnia ich np. do zawierania w jego imieniu umów o pracę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right