W jaki sposób obciążyć podwykonawcę kosztami poprawek budowlanych
W związku z wniesieniem niepieniężnego aportu działek zabudowanych oraz niezabudowanych do Spółki przez Gminę, Gmina będzie działać jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a nie jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać w tym zakresie z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Tym samym transakcja zbycia nieruchomości (działek zabudowanych i niezabudowanych
Skutki podatkowe zbycia na podstawie umowy cesji praw partycypacyjnych do lokalu mieszkalnego znajdującego się w zasobach Towarzystwa Budownictwa Społecznego a celów mieszkaniowych.
Grupa co najmniej trzech prywatnych inwestorów będzie mogła zbudować lub wyremontować wspólny dom - zakłada projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych, który zyskał aprobatę Stałego Komitetu Rady Ministrów. Ma trafić pod obrady rządu jeszcze w tym kwartale
Choć tego typu budynki będzie można stawiać szybko, to nieprawdą jest, że bez udziału architekta, geodety czy inżyniera. Zgodnie z Polskim Ładem będą oni musieli być wsparciem w kluczowych momentach
Przepisy nowelizujące prawo budowlane i ustawę o planowaniu przestrzennym w wielu przypadkach uniemożliwią oprotestowanie złych projektów i niewłaściwych lokalizacji. Dlatego nawet istniejące plany mogą się okazać niezbyt skuteczną ochroną przed urbanistycznym chaosem
O tym, kiedy należy rozliczać w deklaracjach JPK_V7M/JPK_V7K czynności podlegające opodatkowaniu VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego, który określa art. 19a - art. 21 ustawy o VAT.
Raportowane dane mają trafić do ministra, by służyć ocenie funkcjonowania ustawy. Może chodzić również o przeciwdziałanie nadużyciom
Samorządy, które skorzystają z rozwiązania „lokal za grunt”, mogą dodatkowo liczyć na rządowe wsparcie na doprowadzaną do inwestycji infrastrukturę. Jest szansa na uzyskanie do 10 proc. wartości kosztów tej ostatniej
Katarzyna Gruszecka-Spychała: Dopuszczamy możliwość przekazania działki w reprezentacyjnym miejscu w zamian za lokale pod innym adresem. Skromniejsza inwestycja może być dużo lepiej dopasowana do potrzeb gminy
Przemysław Dziąg: Program „Lokal za grunt” może się okazać atrakcyjnym sposobem nabywania działek pod inwestycje. Gminy mogą zaś być zainteresowane pozyskaniem w ten sposób lokali pod obiekty użyteczności publicznej
To, co gmina uzyska w rozliczeniu od dewelopera, może trafić m.in. do towarzystw budownictwa społecznego, społecznych inicjatyw mieszkaniowych oraz spółek komunalnych
Składający ją podmiot musi zwrócić uwagę na możliwość zrealizowania inwestycji w terminie określonym uchwałą, a także na parametry mieszkań przekazywanych samorządowi
Trzeba w niej określić cenę nieruchomości i przekazywanych gminie lokali, zobowiązania stron i zabezpieczenie ich wykonania. Można też fakultatywnie wprowadzić kary umowne
Jest on niezbędnym elementem zbycia nieruchomości przez gminę w ramach programu „Lokal za grunt”. Ogłasza go i przeprowadza wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Obowiązują przy tym szczególne zasady. Opisujemy obowiązującą procedurę krok po kroku
W uchwale zdecyduje o tym, na jakich zasadach będzie można zbyć grunt lub nieruchomość, wskaże też m.in. liczbę i powierzchnię lokali lub budynków, jakie powinny być przekazane w rozliczeniu
Ustawa „lokal za grunt ” ma ułatwić inwestorom nabycie gruntów, natomiast samorządom powinna umożliwić pozyskanie nowych zasobów komunalnych bez wydawania pieniędzy z własnego budżetu. Jedni i drudzy przyznają, że wiążą z rządowym pomysłem spore nadzieje, lecz mają także liczne obawy
Nowe rozwiązania wynikające z ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 11; dalej: nowelizacja ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa lub nowelizacja) są bardzo liczne i obejmują wszystkie ustawy podstawowe dla mieszkalnictwa społecznego, w tym komunalnego. Akt ten dokonuje zmian w aż 24 regulacjach dotyczących tego obszaru tematycznego