Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce – procedury i praktyczne rozliczenia
Zatrudnianie cudzoziemców. W wyniku nowelizacji przepisów od 29 stycznia 2022 r. maksymalny okres powierzania pracy obcokrajowcowi na podstawie oświadczenia wydłużył się z 6 do 24 miesięcy. Od dnia wejścia w życie tej nowelizacji, z mocy prawa utraci ważność wpis zezwolenia na pracę sezonową, jeżeli postępowanie w tej sprawie zostanie umorzone. Wydłużyła się również lista przypadków, w których nie
Cudzoziemiec ubiegający się o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę nie będzie musiał mieć zapewnionego miejsca zamieszkania w Polsce oraz źródła dochodu wystarczającego na pokrycie kosztów utrzymania. Zmiana lub wydanie nowego zezwolenia nie będą wymagane w przypadku zmiany nazwy stanowiska, na jakim cudzoziemiec wykonuje pracę, oraz w razie zwiększenia wymiaru czasu pracy cudzoziemca i jego wynagrodzenia
Powierzenie cudzoziemcowi wykonywania pracy na terytorium Polski wymaga, aby posiadał on prawo do legalnego pobytu oraz prawo do legalnego wykonywania pracy. Zatrudnienie cudzoziemców jest możliwe na podstawie różnych dokumentów. Są nimi: zezwolenie na pracę, oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy czy zezwolenie na pracę sezonową. Za powierzenie pracy cudzoziemcowi bez wymaganych zezwoleń pracodawcy
Zatrudnienie pracownika z Ukrainy w 2019 roku wymaga posiadania uprawnienia do pobytu na terytorium Polski oraz uprawnienia do podjęcia zatrudnienia. Ukrainiec przebywając w RP na podstawie wizy lub zezwolenia na pobyt czasowy, powinien w celu podjęcia legalnej pracy uzyskać zezwolenie na pracę. Istnieje również możliwość zatrudnienia Ukraińca na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy
Każda firma zatrudniająca cudzoziemców, także obywateli UE, powinna dokonać sprawdzenia i weryfikacji dokumentacji pod kątem posiadania zezwolenia na pracę.
Zatrudnianie cudzoziemców, obywateli państw członkowskich UE, w Polsce nie ma charakteru bezwarunkowego. Pewne ograniczenia w tym zakresie zostały wprowadzone na podstawie prawodawstwa europejskiego. Dotyczą one części państw członkowskich Unii i wiążą się z koniecznością uzyskiwania przez obywateli tych państw zezwoleń na pracę.
W przededniu akcesji do struktur Unii Europejskiej warto przybliżyć zagadnienie pełnienia funkcji członków zarządu polskich spółek przez obywateli państwa obcego.
Polscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w krajach Unii Europejskiej, mogą zatrudnić do wykonywania pracy pracowników pochodzących z państw niebędących członkami UE, jeżeli posiadają oni pozwolenie na pracę w Polsce.
Aby cudzoziemiec mógł zostać legalnie zatrudniony przez pracodawcę w Polsce, powinien uzyskać zezwolenie na pracę, a jeżeli przepisy tego wymagają, również przyrzeczenie wydania wspomnianego zezwolenia oraz wizę z prawem do pracy.
Pomimo rosnącego w Polsce bezrobocia pracodawcy mają możliwość zatrudniania cudzoziemców. Jest to jednak ograniczone licznymi warunkami. Jednym z nich jest konieczność uwzględniania sytuacji na lokalnym rynku pracy.
Od 1 stycznia 2002 r. weszła w życie część przepisów gruntownie znowelizowanej w czerwcu 2001 r. ustawy o zatrudnianiu oraz przeciwdziałaniu bezrobociu. Nowelizacja ta w dużym stopniu zmieniła sytuację prawną cudzoziemców pełniących funkcje w zarządach wielu polskich podmiotów gospodarczych.
Trwają zaawansowane rozmowy nad przyjęciem Polski do Unii Europejskiej. Jedną z szeroko dyskutowanych kwestii jest swoboda podejmowania pracy przez obywateli krajów członkowskich UE.
Przepisy dotyczące legalizacji pracy cudzoziemców na terytorium Polski uległy zmianie 1 stycznia 2002 r. Zmiany te obejmują wymogiem uzyskania zezwolenia na pracę nową grupę - cudzoziemców pełniących funkcje w zarządach osób prawnych oraz zmieniają dotychczasową procedurę uzyskiwania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę.
Dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej wydatków związanych z uzyskaniem karty pobytu, pozwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony oraz zezwolenia na zatrudnienie.
Czy opłaty: na zezwolenie na zamieszkanie cudzoziemca na terytorium Polski, za wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca na terytorium Polski, za wydanie zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca na terytorium Polski, za przedłużenie zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca na terytorium Polski, za wydanie cudzoziemcowi karty pobytu, stanowią koszty uzyskania
Każdy przybywający do Polski cudzoziemiec musi zalegalizować swój pobyt. Regulują to przepisy wizowe dostępne w każdym konsulacie lub ambasadzie RP w każdym kraju.