Obowiązki, ryzyko i odpowiedzialność biur rachunkowych
Korzystając z baz udostępnianych przez organy państwa, można nieświadomie naruszyć przepisy o ochronie danych osobowych i narazić się na odpowiedzialność odszkodowawczą
Problem techniczny w placówce PKO BP doprowadził do wycieku ważnych informacji o kliencie. Firma uznała, że to zdarzenie było incydentalne. Podobnie stwierdził organ stojący na straży prywatności. Zdaniem prawników był jednak zbyt pobłażliwy
Biuro rachunkowe występuje w dwóch rolach. Z jednej strony jest administratorem danych osobowych, bo przetwarza dane osobowe swoich pracowników, kontrahentów, dostawców, klientów. Z drugiej strony w relacji obsługi księgowo-kadrowej jest podmiotem przetwarzającym, bo są mu powierzane dane z innych przedsiębiorstw, które w tej relacji są administratorem danych osobowych i które współpracują z konkretnym
Nowy katalog danych, jakich można wymagać od kandydata do pracy oraz pracownika, a także zakaz prowadzenia monitoringu w pomieszczeniach zajmowanych przez związki zawodowe, to najważniejsze zmiany przewidziane w nowelizacji dostosowującej przepisy prawa pracy do RODO. Od kandydatów do pracy nie będzie można wymagać podania imion rodziców i miejsca zamieszkania. Możliwe będzie natomiast żądanie od nich
Zmieni się katalog danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł wymagać od kandydata do pracy i pracownika. Nie będzie już można żądać od zatrudnianych imion rodziców, a takie dane, jak wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, będą podawane przez kandydata do pracy tylko wtedy, gdy wymaga tego rodzaj lub stanowisko pracy, o które się on ubiega.
Czy jest zgodna z przepisami o ochronie danych osobowych stosowana przez banki praktyka, polegająca na telefonicznym potwierdzaniu u pracodawców prawdziwości danych osobowych, umieszczonych przez pracowników we wnioskach kredytowych, czy też zawartych w załącznikach do tych wniosków?
Co jakiś czas serwisy informacyjne donoszą o wycieku danych. Problem ten dotyczy zarówno wielkich korporacji, małych firm jak i organów państwa. Niekiedy do utraty informacji dochodzi przez przypadek lub nieuwagę, a innym razem, w efekcie działania hakerów. Czy można się w jakiś sposób bronić przed takim zjawiskiem? W pewnym stopniu tak: np. rozwijając systemy teleinformatyczne.