Ograniczenie obowiązku badania sprawozdań
27 listopada 2001 roku specjaliści z firmy doradczej Ernst & Young: Marcin Jurczak - menedżer w Dziale Usług Księgowych w Warszawie oraz Piotr Janicki - dyrektor łódzkiego oddziału Ernst & Young, po raz kolejny pomagali Czytelnikom w rozwiązywaniu problemów związanych ze zmianami w ustawie o rachunkowości. Spośród bardzo wielu pytań wybraliśmy kilka powtarzających się najczęściej. Oto odpowiedzi
Szczególnie ważne jest dokładne określenie zasad wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru. Niezasadne jest zatem opisywanie przez jednostkę wszystkich metod wyceny, powinna ona ograniczyć się jedynie do wybranych, oczywiście w zakresie, w jakim jej na to pozwala ustawa, i opisać te, które stosuje.
Przepisy ustawy o rachunkowości bardzo lakonicznie odnoszą się do sposobu i skutków wprowadzania zmian w stosowanych zasadach rachunkowości. Jak odzwierciedlić przeprowadzone zmiany zasad w sprawozdawczości jednostki?
Dysponujemy przetłumaczonym na język polski „Zbiorem procedur i zasad księgowych”, który otrzymaliśmy od spółki-matki (jej siedziba mieści się za granicą). Zbiór ten obejmuje ogólne zasady prowadzenia księgowości, wykaz kont, wyjaśnienia, co należy na tych kontach księgować, oraz podstawowe informacje dotyczące kontroli wewnętrznych, jakie powinny mieć miejsce w spółce. Czy posiadana przez nas dokumentacja
Kontrakty długoterminowe i metody ich wyceny od dawna budziły liczne wątpliwości. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że ustawa o rachunkowości nie zawierała przepisów regulujących to zagadnienie. Sytuacja zmieniła się od 1 stycznia br. Obecnie nie tylko istnieją regulacje ustawowe, ale możliwe jest także — w sprawach nieuregulowanych — stosowanie MSR.
Nasza spółka do naliczania amortyzacji księgowej stosuje stawki amortyzacyjne wynikające z przepisów podatkowych. Czy nie jest to sprzeczne ze znowelizowaną ustawą o rachunkowości? Czy nasza polityka w zakresie naliczania amortyzacji jest do zaakceptowania?
Spółki cywilne, spółki partnerskie oraz osoby fizyczne prowadząc działalność zwykle starają się jak najdłużej unikać obowiązku prowadzenia pełnej księgowości. Jednak gdy działalność się rozwija i obroty rosną powyżej 800 000 euro, prowadzenie ksiąg rachunkowych staje się koniecznością. Po ich założeniu często okazuje się, że wynikające z nich dane są bardzo użyteczne, a sama księgowość nie jest aż
Jak kwalifikacja umów leasingowych wpływa na dane sprawozdania finansowego? Prace rozwojowe - koszt czy aktywa?
Co to są instrumenty finansowe? Według jakich zasad wyceniać i ewidencjonować instrumenty finansowe?
Kiedy kontynuowanie działalności jednostki jest zagrożone? Kto dokonuje oceny sytuacji jednostki? Jaki wpływ na sprawozdanie ma zagrożenie kontynuacji działalności?
Rachunkowość finansowa jest zorientowana na zewnętrznych użytkowników informacji, wynikiem czego są zasady, metody i koncepcje związane z funkcjonowaniem rachunkowości.
Nasza firma przygotowuje standaryzację obowiązującej polityki rachunkowości. Chcemy, aby w jednym dokumencie znalazły się wszystkie wytyczne dotyczące zasad dokonywania zapisów na kontach księgi głównej. Jednym z obszarów tej polityki jest wycena należności (szczególnie należności handlowych). Prosimy o kilka wskazówek, które pozwolą stworzyć wytyczne odnoszące się do odpisów aktualizujących należności
Kto jest kierownikiem spółki komandytowo-akcyjnej? Co powinna zawierać polityka rachunkowości? Jakie obowiązki ciążą na kierowniku jednostki dotyczące wyceny rzeczowych aktywów obrotowych? Kto podpisuje sporządzone sprawozdanie finansowe? Jak najlepiej zabezpieczyć dane księgowe w firmie? Jaka kara grozi kierownictwu jednostki za niesporządzenie sprawozdania finansowego?
Co powinna zawierać polityka rachunkowości? Czy wybór amortyzacji wpływa na wynik finansowy? Jak wyceniać zapasy, by wynik finansowy jednostki nie był zniekształcony? Gdzie ujawnić skutki zmiany polityki rachunkowości przedsiębiorstwa?
Ustawa o rachunkowości obowiązuje wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe, różniące się między sobą pod względem formy prawnej, wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, organizacji i innych istotnych cech. Z tego powodu ustawa zawiera przepisy, na podstawie których istnieje możliwość wyboru najkorzystniejszych rozwiązań spośród alternatywnych możliwości dopuszczonych do stosowania. Ponadto