comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-04-03
Dokumentacja zasad
Jak ustalić politykę rachunkowości?
Szczególnie ważne jest dokładne określenie zasad wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru. Niezasadne jest zatem opisywanie przez jednostkę wszystkich metod wyceny, powinna ona ograniczyć się jedynie do wybranych, oczywiście w zakresie, w jakim jej na to pozwala ustawa, i opisać te, które stosuje.
Dorota Będziak
Nowelizacja ustawy o rachunkowości w znaczny w sposób zmieniła zasady rachunkowości stosowane przez jednostki prowadzące księgi rachunkowości, określając je jako przyjętą politykę rachunkowości. Przez przyjęte zasady (politykę) rachunkowości rozumie się - zgodnie z art. 3 ust. 11 - wybrane i stosowane przez jednostkę, odpowiednie do jej działalności, rozwiązania dopuszczone przepisami ustawy i zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych i stanowiących podstawę ich sporządzenia ksiąg rachunkowych. Obowiązkiem jednostki jest prowadzić rachunkowość:
• stosując określone ustawą zasady rachunkowości (jest to wymóg prawidłowości), dostosowując je, gdzie ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru, do jej potrzeb,
• rzetelnie, a więc zgodnie ze stanem faktycznym i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
W razie kolizji między wymogiem prawidłowości i wymogiem rzetelności ustawa uznaje wyższość treści, to jest stanu faktycznego, nad przepisami prawa, stanowiąc, że zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną (art. 4 ust. 2).
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie