Artykuł
Uproszczenia w prowadzeniu ksiąg rachunkowych
Ustawa o rachunkowości obowiązuje wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe, różniące się między sobą pod względem formy prawnej, wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, organizacji i innych istotnych cech. Z tego powodu ustawa zawiera przepisy, na podstawie których istnieje możliwość wyboru najkorzystniejszych rozwiązań spośród alternatywnych możliwości dopuszczonych do stosowania. Ponadto ustawa pozwala na stosowanie różnych uproszczeń, jeżeli tylko nie wpłyną one negatywnie w sposób istotny na rzetelność danych wykazywanych w księgach rachunkowych oraz jakość sporządzanych sprawozdań finansowych.
System rachunkowości jest podstawowym źródłem informacji o sytuacji majątkowej, finansowej i dochodowej każdego większego przedsiębiorstwa. Od przyjętych rozwiązań zależy nie tylko ilość i szczegółowość, ale również jakość informacji dostępnych dla kadry zarządzającej, właścicieli, a także instytucji zewnętrznych. W raporcie przedstawiamy przepisy dotyczące możliwości stosowania uproszczeń w prowadzeniu rachunkowości oraz kryteria, które powinien uwzględnić kierownik jednostki przy wyborze rozwiązań upraszczających.
Czym kierować się przy wyborze uproszczeń w prowadzeniu rachunkowości
Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe zobowiązana jest stosować przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając swoją sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. Jest to nadrzędna, a zarazem najbardziej ogólna dyrektywa ustawy obowiązująca wszystkie podmioty prowadzące rachunkowość (art. 4 ust. 1 uor). Wynika z niej także prawo wyboru i stosowania tych zasad rachunkowości, które nie są sprzeczne z przepisami prawa bilansowego, a które pozwalają na prezentację rzetelnego obrazu (ang. ) jednostki, w zależności od jej specyfiki. Oczywiście sprawozdanie finansowe, które jest sporządzane na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych, nie będzie mogło rzetelnie i jasno przedstawiać sytuacji majątkowej i finansowej jednostki, jeżeli księgi rachunkowe prowadzone będą wadliwie w sensie merytorycznym lub formalnym albo popełnione zostaną znaczące błędy w zakresie inwentaryzacji czy wyceny.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right